Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kære CEO: Få nu kunstig intelligens ud af laboratoriet!

Hvis det store potentiale i kunstig intelligens skal forløses i danske virksomheder, kræver det, at ledelserne holder op med at oprette lukkede "laboratorier". Data-eksperterne skal slippes løs i organisationen.

Kan man bygge en bro ved at sætte en flok ingeniører i et lokale? Eller drive en rentabel restaurant, der kun er bemandet med stjernekokke? Nej, vel?

Ideerne fra eksperterne skal ud af laboratoriet og gøres til handling i samarbejde med andre. At bygge en bro kræver entreprenører og brobisser. At drive en restaurant kræver tjenere og opvaskere. Og begge har behov for ledere, der kan orkestrere samarbejdet.

Det er logik for burhøns. Alligevel anlægger de fleste ledere ikke samme logik, når det gælder om at indfri det store potentiale i kunstig intelligens.

Virksomheder, der er i stand til at skalere deres anvendelse af kunstig intelligens, får næsten tre gange så meget ud af deres investering som andre. Og tre af fire ledere tror på, at de risikerer at dreje nøglen om, hvis de ikke lykkes med at skalere op og bringe arbejdet med kunstig intelligens ud i alle hjørner af forretningen.

Det viser en Accenture-undersøgelse.

Alligevel sker det ikke. Arbejdet med kunstig intelligens foregår i de fleste virksomheder i et lukket ”laboratorium” ude af sync med resten af forretningen.

Min oplevelse fra hverdagen er, at de fleste ledere nok har set potentialet, men endnu ikke helt har forstået, hvordan de kan indfri det. Så man ansætter nogle dygtige dataeksperter og sætter dem i et laboratorium. Og så forventer man ellers, at værdien kommer af sig selv.

Det er sat på spidsen, men desværre ikke langt fra virkeligheden. Og vores undersøgelser viser også, at de fleste virksomheder stadig er på et ”proof of concept”-niveau.

Det er ikke teknologien, der er udfordringen. Da jeg læste datalogi i sin tid, kodede vi neurale netværk fra bunden. I dag kan de nemt skaffes som plug-ins. Det handler i dag om, hvordan kunstig intelligens kan give værdi ude i forretningen.

Så hvad skal lederne gøre? De skal simpelthen angribe udfordringen med de værktøjer, de allerede kender: Organisering, processer, teknologi og udvikling af kompetencer.

Sørg for klare roller på tværs af discipliner
De virksomheder, der lykkes med at skalere kunstig intelligens, arbejder tværfagligt – med helt klare roller. Og de involverede medarbejdere er helt klar over, hvilken rolle kunstig intelligens spiller i forhold til deres jobfunktion, og hvordan de selv kan bidrage.

Sæt standarder for kompetencer, og træn efter dem
Mange andre faggrupper som bygningsarbejdere eller sundhedspersonale skal leve op til faglige standarder og jævnligt udvikle deres kompetencer. Sørg for at stille de samme krav til dem, der arbejder med kunstig intelligens i din organisation – og definer klare karriereveje for dem. Det er særlig vigtigt, fordi dette felt bevæger sig meget hurtigt.

Definer klare processer
Nogen vil måske mene, at innovation trives bedst i helt frie rammer. Men både vores undersøgelser og erfaringer viser, at på et felt som kunstig intelligens, der kræver det stram styring og klare processer at lykkes.

Det kan sammenlignes med, hvordan man laver produktudvikling i finansielle virksomheder: Komplekst, men med meget veldefinerede processer. Så det er heller ikke overraskende, at de finansielle virksomheder er længere fremme end de fleste andre, når det gælder kunstig intelligens.

Du behøver altså ikke selv at være ekspert for at få kunstig intelligens til at fungere. Men du skal bruge dine ledelseskompetencer til at få eksperterne ud af laboratoriet og kunstig intelligens ud i forretningen.

BRANCHENYT
Læs også