Debat

Bæredygtighed som strategi får ny styrke i 2021

Fem tendenser sætter retning for arbejdet med bæredygtighed det kommende år. 

Snart står 2021 for døren, og planlægningen af det nye år i er fuld gang. Dette år har selvsagt været massivt præget af coronaens indtog, men temaer som bæredygtighed og grøn omstilling vil komme tilbage med fornyet kraft.

Regeringens oplæg til ny grøn skattereform landede fornylig, og har allerede givet anledning til en væsentlig debat om, hvilke redskaber der virker bedst og mest retfærdigt, når både klimaet og danske arbejdspladser er på spil. Erhvervslivet sidder således med en nøglerolle, hvis den grønne omstilling skal lykkes.

Selvom den grønne omstilling vil fortsætte med at fylde meget, vil det sociale område og virksomhedernes kultur rykke yderligere frem.

Mange virksomheder er allerede i fuld gang med at arbejde strategisk med bæredygtighed, og temaet udvikler sig i stor hast. En række tendenser vil bidrage til at styrke udviklingen i det kommende år.

  1. Bæredygtighed bliver en bestyrelsesagenda: For det første rykker temaet tungere ind i bestyrelseslokalet i 2021. Nye anbefalinger for god selskabsledelse er netop offentliggjort i denne uge, og de kommer til at understøtte denne udvikling. De træder i kraft den 1. januar 2021 og lægger blandt andet op til, at bestyrelsen forholder sig til selskabets purpose og bæredygtighed i bred forstand. Anbefalingerne retter sig mod de børsnoterede virksomheder, men vil uden tvivl bidrage til at sætte en ny standard for, hvad en moderne bestyrelse skal beskæftige sig med uanset ejerform.
  2. Fra ”feel good” til forretning og risici: Samtidig kommer vi for alvor til at gå væk fra bæredygtighed som et add on, der kører sideløbende med forretningen. Det vil i stedet blive et centralt element i virksomhedsledelsen, forretnings- og risikomodellerne. Desuden har Europa-Kommissionen fastslået, at Europa skal bruge 175-290 mia. euro i yderligere årlige investeringer i de kommende årtier, for at opnå målet om klimaneutralitet i 2050. Pengene skal f.eks. gå til havvindmølleparker, energioptimering af bygningsmasser, omstilling af infrastrukturen til elektricitet og meget andet. Projekterne og den grønne omstilling er derfor også en kæmpe forretningsmulighed for danske virksomheder – store som små.
  3. Investorerne sætter kraft bag den grønne omstilling: At have styr på sin strategi for bæredygtighed og klima bliver derudover i stigende grad ”license to operate” for virksomhederne på grund af øget pres fra blandt andre investorer og kapitalforvaltere. For nylig har 137 institutionelle investorer med aktiver for 20 billioner dollar under administration skrevet et brev til 1.800 konkrete selskaber med krav om, at selskaberne sætter bindende og videnskabsbaserede mål for CO2-reduktion og at de derudover har konkrete handlingsplaner til at nå målene. Og på Chr. Hansens generalforsamling i sidste uge, lagde en gruppe aktionærer pres på virksomheden for at få en bedre klimarapportering. Det kommer vi til at se mere af, da klimarisici for investorerne er lig med investeringsrisici.
  4. Diversitet og inklusion som strategisk tema: Selvom den grønne omstilling vil fortsætte med at fylde meget, vil det sociale område og virksomhedernes kultur rykke yderligere frem. Specielt vil diversitet og inklusion blive en voksende agenda. Den seneste sexisme-debat har bidraget til at flytte det fra en tick the box-øvelse til et reelt strategisk tema, som man må arbejde seriøst med, ligesom det må forankres i topledelse og bestyrelse. Det handler om at skabe en inkluderende virksomhedskultur og dermed evnen til at kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere i en global verden uanset køn, etnicitet mv.
  5. Alle medarbejdere skal have indsigt i bæredygtighed: Når bæredygtighed bliver en integreret del af forretningen, bliver det samtidig et kompetenceområde, som de fleste i virksomheden skal vide noget om. Det gælder bestyrelse, ledelse og medarbejdere. I dag bliver de fleste medarbejdere trænet i feks. digitalisering og compliance. Fremadrettet skal de fleste medarbejdere også have en vis indsigt i emner som bæredygtighed, samfundsansvar og sexisme. Det bliver centralt for fremtidig succes. En positiv sideeffekt er, at involvering af medarbejdere kan blive en kæmpe driver for innovation, engagement, stolthed.

Der bliver nok at se til i det kommende år.

Læs også
Top job