Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Cybertruslen er her, men hvor parate er vi til at møde den?

For mange virksomheder er kun opmærksomme på truslen om at blive hacket, men mangler meget, for at være klar til at stå imod truslerne.

Artiklens øverste billede
Selvom vi generelt er opmærksomme på cybertruslen, mangler alt for mange virksomheder at komme i mål med forebyggelse og sikkerheden. Foto: WEF

Vi arbejder i en af de mest digitaliserede sektorer i verden. Det betyder, at vi hurtigt kan tilpasse os nye omstændigheder, som vi så i forårets nedlukning af Danmark. Her arbejdede 7 ud af 10 i finansbranchen hjemmefra. Ligesom størstedelen af danskerne pakkede vi de fysiske skriveborde ned med kort varsel og skabte et digitalt arbejdsbord fra hjemmefronten. Og det kan vi takke vores digitale infrastruktur for.

De danske virksomheder er nogle af de mest digitaliserede, når vi sammenligner os med vores europæiske naboer. Danmarks statistik vurderede sidste år, at 53 pct. af virksomhederne i Danmark har det, man kalder en ”høj” eller ”meget høj” grad af digitalisering, og det giver Danmark toprangering.

Desværre betyder vores digitale føring også, at hackerne øjner muligheder og leder efter huller i vores sikkerhedssystemer. Et hackerangreb kan have uoverskuelige konsekvenser for driften og overlevelsesevnen i en virksomhed. Ofte står ramte virksomheder tilbage med et it-system, der skal genoprettes, og et stort driftstab, der skal dækkes.

Heldigvis er langt de fleste virksomheder opmærksomme på sikkerhedstruslen. Nye tal fra McKinsey viser, at 95 pct. af bestyrelsesmedlemmerne i finansielle virksomheder diskuterer cyberrisiko mindst fire gange om året. For bare tre år siden fik kun en fjerdedel status om virksomhedens cybersikkerhed.

Men på trods af en voksende bevågenhed har kun halvdelen af flere end 350 adspurgte virksomheder et beredskab klar, hvis hackerne lykkes med at finde vej ind i systemerne. Det viser en rundspørge foretaget af Købstædernes Forsikring og MarketMinds i 2020.

Selvom vi generelt er opmærksomme på cybertruslen, mangler alt for mange virksomheder at komme i mål med forebyggelse og sikkerheden. For os at se er det et samfundsproblem, som kræver en national løsning.

Derfor lyder vores klare opfordring, at erhvervslivet skal prioriteres højt, når regeringen udarbejder den nye nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed i 2021. Vi har brug for klare retningslinjer for beredskab, sikkerhedsforanstaltninger og cyberforsikringer, så danske virksomheder bliver klædt bedre på til at stå imod cybertruslen.

Nicolai Flemming Frederiksen, kundedirektør i Danske Andelskassers Bank og Torben Moos, salgsdirektør i Købstædernes Forsikring

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.