Debat

Regeringen sidder på hænderne, mens vores veje forfalder

Faldende vækstrater, dårligere velfærd og flere trafikulykker for det danske samfund bliver konsekvensen af svigtende vedligeholdelse.

Mens det blotte øje fortæller historien om et Danmark i udvikling med øget fremkommelighed og forbedret infrastruktur, gemmer der sig en hemmelighed under den flotte danske asfalt.

En hemmelighed drevet af lappeløsninger og ubeslutsomhed fra regeringen, når det kommer til det dansk vejnet, der forfalder – og endda i rasende fart. En hemmelighed, der lige nu har store økonomiske, miljø- og velfærdsmæssige konsekvenser for det danske samfund.

3,9 mia. kr. Så stort et efterslæb har vi oparbejdet alene på de kommunale veje. Samme billede viser sig på de statslige veje, hvor vi alene i 2023 vil opbygge et efterslæb på 1,3 mia. kr. Det svarer til, at det daglige efterslæb er på 3,5 mio. kr.

Infrastruktur og vejnet – hvor vigtigt er det egentlig, tænker du måske. Svaret er: vigtigere end du tror.

World Economic Forum anser infrastruktur som én af de 12 vigtigste søjler for at skabe en konkurrencedygtig nation i fremtidens samfund. Overordnet set ligger Danmark lunt i svinget på en 10. plads på the Global Competitiveness Index, men når det kommer til infrastruktur og vejforbindelser roder vi rundt på en 36. plads ift. fremkommelighed.

Man kunne nemt foranlediges til at tro, at Danmark arbejder på også at komme til tops her. Virkeligheden er dog, at det politiske fokus på investeringer i den danske infrastruktur toppede for 11 år siden i 2009.

I 2009 blev der investeret 20 mia. kr. i drift og anlæg af statslige og kommunale veje, og siden da er det beløb faldet år efter år. Nådestødet kom tilbage i 2019, da den statslige vejinfrastrukturplan udløb. Ja, der er altså lige nu ikke en reel plan for, hvordan vi i fremtiden skal arbejde med en af de vigtigste brikker i vores velfærdsamfund. Det svarer til at sætte uddannelse eller sundhed på standby.

Mens regeringen sidder på hænderne, er vores branche ved at forsvinde. Folk bliver afskediget på grund af det usikre marked, og flere danske virksomheder flytter til udlandet, hvor der faktisk er planer for fremtiden. På sigt er konsekvenserne nemme at forudsige. Faldende vækstrater, dårligere velfærd og flere trafikulykker.

Hvis mine ord om milliarder og faldende vækstrater ikke kan trænge ind til politikerne, skal vi også huske på, at en moderne og god infrastruktur mindsker samfundets klimaaftryk betydeligt. Nyasfalterede veje sikrer nemlig en lav rullemodstand, får hjulene til at rulle lettere på vejen, og nedbringer dermed den mængde energi, som busser, lastbiler og biler bruger. Dette gælder også for elbiler, som dermed får forøget rækkevidde.

Regeringen siger godt nok, at den rigtig gerne vil lave en grøn omstilling inden for transportsektoren, men jeg begriber ikke, at de ikke allerede var klar med en ny plan, da den forgange plan udløb i 2019.

Det er selvfølgelig en god ide at vedligeholde vores veje og anlæg løbende, da det er meget dyrere at reparere, når skaden først er sket. Det er samme princip, når man går til tandlægen til de forebyggende besøg i stedet for først at komme, når skaden er sket. Regningen bliver utvivlsomt dyrere, hvis man venter. En regning, som i sidste ende vil ramme de danske skatteydere og vores position som konkurrencedygtig nation i fremtidens samfund.

BRANCHENYT
Læs også