Debat

Hvad gør vi, når elbiler brænder i både Ballerup og Tappernøje?

Der kommer flere og flere elbiler på de danske veje, hvilket er positivt, men hvis en elbil bryder ud i brand, kan det have store konsekvenser.

Snart kører der over 500.000 el- og hybridbiler i Danmark, hvis vi indfrier ambitionerne for 2030.

Og vi er allerede godt på vej. En god portion af kandidaterne til Årets Bil i Danmark 2021 er f.eks. el- og hybridbiler.

Det er en positiv og vigtig udvikling. Men flertallet taler kun om fordelene ved fremtidens biler, mens kun få taler om risikoen og de ”skjulte” konsekvenser.

Skal vi lykkes med en grøn omstilling af den danske bilpark, skal vi kunne tale om både løsninger og udfordringer.

Det voksende antal el- og hybridbiler betyder også en voksende bekymring for umotiverede og ukontrollerbare brande. For nyligt måtte en populær elbil f.eks. tilbagekaldes på grund af ”brandfare i batteriet”.

Går der ild i en elbil, vil batteriet skabe en kraftig varmeudvikling, som kan ende i en giftig kemisk brand. Den brand er vanskelig at slukke og kan genantænde flere dage efter. En benzin- eller dieselbil er typisk udbrændt efter 40-60 minutter.

Det kan gå rigtig galt, hvis en elbil brænder i en p-kælder under en boligejendom eller et storcenter.

Fra 2015 til 2020 er regningen for store brande blandt vores kunder i Codan flerdoblet. Bag tallene gemmer sig brande, som stiller stadigt nye krav til mere avanceret redningsudstyr, f.eks. brande i bilbatterier.

Før kostede det lidt over 5 mio. kroner i gennemsnit at udbedre en skade efter en stor brand, nu er niveauet på 10-30 mio. kroner.

Desværre er scenariet ikke unikt for Codan. Statistik fra vores brancheorganisation, Forsikring & Pension, viser, at udgifterne til større brande i erhvervs- og boligejendomme næsten er fordoblet i samme periode.

Det skal vi ikke være tilfredse med. Først og fremmest fordi, at brande hvert år er skyld i tab af menneskeliv.

Men også fordi, at vi i et worst case scenario må sige nej tak til at forsikre kunder, der bor i et område, hvor beredskabet ikke har udstyr til at håndtere brande i elbiler.

Vi må ikke havne i en situation, hvor man ikke har samme vilkår, blot fordi man bor i det forkerte postnummer.

Løsningen til effektivt og kontrolleret at slukke en elbil i brand findes heldigvis. Det er en specialbygget container, hvor bilens batterier bliver kølet, og vandet cirkuleres i et kredsløb til gavn for miljø og brandfolk.

Men kun ét ud af 24 kommunale brandberedskaber, Beredskab Øst, har investeret i containeren. Siden den første gang blev sendt i aktion i Ballerup, har den derfor været på redningsmission rundt i landet, senest i Tappernøje.

Hvad gør vi, når der er over 500.000 elbiler på vejene? Én container kan få travlt - rigtig travlt - når en elbil både brænder i Hovedstaden og Vestjylland?

I USA, hvor man også diskuterer mangel på redningsudstyr, har halvdelen af beredskaberne udstyr til at slukke brande i elbiler, konkluderer landets National Transportation Safety Board.

I Codan har vi værdifulde erfaringer med elbiler gennem officielle partnerskaber med Tesla og Toyota. Og udover at hjælpe kunder, hvis skaden sker, så har vi en pligt til at dele vores viden. Erfaringer fra den seneste brand deles, så vi sammen forebygger den næste.

Gennem Codan Fonden støtter vi blandt andet projekter om vidensdeling, f.eks. et projekt om undervisning i slukningen af større tagbrande. Brande i elbiler kunne være et oplagt næste tema? Men vi har behov for hjælp, hvis vi skal sikre en grøn omstilling af den danske bilpark.

I de 98 kommunalbestyrelser, der har ansvaret for det danske brandberedskab, kan der tages beslutninger, som kan gøre en forskel. Det samme gælder i Beredskabsstyrelsen og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der er myndighed på området.

Jeg har to ønsker til jer:

  1. Når lokalplaner udformes, kan der med fordel stilles krav om plads mellem elbilerne, ventilation, sprinklersystem, og at ladestandere ikke står i vejen for redningsarbejdet.
  2. Indkøb den særlige container til at slukke brænde i elbiler og klæd vores dedikerede, lokale brandfolk på til at benytte den.
BRANCHENYT
Læs også