Debat

Så du vil være grøn iværksætter?

Succesfulde grønne opstartsvirksomheder bliver afgørende for, om verden lykkes med klimaomstillingen i tide. Forretningsmulighederne er mange og attraktive. Men der gælder særlige spilleregler, hvis man vil lykkes som grøn iværksætter.

Nytårsklokkerne er efterhånden kun et svagt ekko, og kalendervenderne har fundet 2021 frem; et år, der alene i sin navngivning kalder på fremdrift og udvikling efter 2020’s stagnerende, covid-19-fremkaldte hop på stedet. For den stadig større kreds, der bekymrer sig om tempoet i den grønne omstilling, maser 2021 sig på med påtrængenhed.

Mange kan se tilbage på en ganske lang juleferie, og med begrænsningerne i de udfarende aktiviteter har der været tid og ro til at reflektere over, hvad fremtidens arbejdsliv skal bringe. Måske har du endda nytårsforsætter om at springe ud som iværksætter, ved roret af en virksomhed, der kan vokse sig stor og stærk på bølgen af grøn omstilling.

Det geniale produkt, der i fremstillingsprocessen absorberer frem for udleder CO2. Den grønne forretningsmodel, som erstatter brug-og-smid-væk med cirkularitet. Eller noget helt tredje. Udover at grønne løsninger er afgørende for, at vi når i mål med Paris-aftalens målsætninger, er der god grund til at tro, at klimakrisen er vor tids største forretningsmuligheder for dem, der kan finde løsninger på den. Så hvis ideen er der, er 2021 året, hvor du bør springe ud som grøn iværksætter. Men gør det klogt.

Grønne startups har selvfølgelig alle de jordstrøgne udfordringer, normale startups har. De skal have styr på finansiering og løbede cash flow. De skal bringe de rigtige folk om bord i det rette tempo. De skal være stærkt selektive i deres prioritering af muligheder og markeder. Og de skal eksekvere med stor kreativitet og dygtighed.

Men derudover gælder der særlige forhold, positive og negative, som grønne iværksættere gør klogt i at forstå. Det stod klart for min medforfatter Thomas Høgenhaven og jeg, da vi i forbindelse med udarbejdelsen af Grønt Iværksætteri (Djøf Forlag) interviewede en række grønne iværksættere om deres erfaringer. Folkene bag virksomheder som Matter, Organic Basics, Tomorrow og Chainge delte deres refleksioner og vigtigste læringer fra den grønne frontlinje.

Et af de mest påfaldende krav til grønne iværksættere er, at både deres produkter og deres måde at levere det på bør være grønt; ellers bliver historiefortællingen besværlig, både i forhold til kunder og medarbejdere. Derfor er grønne iværksættere ofte optaget af at sikre, at eksempelvis produktion eller andre dele af forsyningskæden ikke har ”sorte huller”, der kan undergrave bæredygtighedsbidraget – som i øvrigt er en stor prioritet for mange af dem at kvantificere og kommunikere.

De dygtigste af de grønne iværksættere er kommet til den erkendelse, at økonomisk gevinst ikke er odiøs, men tværtimod en forudsætning for at kunne skabe vækst og dermed kunne gøre endnu mere godt med deres produkt og/eller forretningsmodel. Andre har svært ved at finde balancepunktet mellem det, der for dem er at ”gøre godt” – og at tjene de penge, der skal til for at gøre det langtidsholdbart, også for medarbejderne.

Derudover oplever de fleste grønne iværksættere, vi har talt med, at deres fokus på grøn omstilling giver dem store mængder opmærksomhed fra f.eks. presse, mulige investorer, konferencearrangører, frivillig arbejdskraft og potentielle samarbejdspartnere. Alt sammen noget, der muliggør hurtig og effektiv skalering, men også noget der kræver benhårdt fokus på det vigtigste - som nogle gange er så simpelt som at få cash flowet til at balancere fra måned til måned.

Den form for dilemmaer i opstarten af virksomheder vil for nogle være nye og interessante udfordringer. For andre vil det føles som demotiverende benspænd, der bliver det endelige argument for ikke at blive grøn iværksætter alligevel.

Hvis iværksættervejen, når euforien er bruset af, alligevel ikke er dig, så brug i stedet de grønne iværksættere som inspiration i dit nuværende virke.

Skulle du tilhøre den sidstnævnte gruppe, er der stadigvæk ting du kan gøre for at hjælpe grønt iværksætteri på vej. De grønne spirer har brug for de kompetencer, der oftest er lettere at opbygge i det mere traditionelle erhvervsliv. Som specialist, COO eller bestyrelsesmedlem kan du gøre en afgørende forskel for om de lykkes eller ej. Hvis du har risikovillig kapital til rådighed, vil den desuden kunne gøre stor nytte i det grønne vækstlag.

Og hvis iværksættervejen, når euforien er bruset af, alligevel ikke er dig, så brug i stedet de grønne iværksættere som inspiration i dit nuværende virke. Deres kompromisløshed kan være vanskelig at kopiere for en etableret virksomhed; men alle virksomheder kan og skal udvikles i en grønnere retning, også i 2021. Ikke mindst hvis de skal klare sig i konkurrencen mod de grønne fjedre, der står på spring.

Læs også