Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Sådan kan du booste din virksomheds serviceforretning

Når man udvikler produkter, kan man hente mange oversete kroner ved at tænke større.

Danske fremstillingsvirksomheder er dygtige til at øge deres effektivitet og reducere deres omkostninger. Men er de klar over, at kunderne er villige til at betale yderligere for service og vedligehold af deres produkter? Der er penge at tjene ved at tilbyde services omkring et produkt. Forskere har påvist, at de bedste virksomheder på området kan hente mellem 30 og 35 procent af deres omsætning på services.

Servitize.DK hjælper danske SMV’er med strategisk serviceudvikling. Projektet er støttet af Industriens Fond og løber frem til 2022. Blandt andet tager vi 130 virksomheder gennem et såkaldt Transform-forløb med 80 gratis konsulenttimer til at udvikle nye kommercielle servicekoncepter. Hvis du som leder er interesseret i at udvikle din serviceforretning, så tag fat i os. Som en introduktion til emnet giver vi dig her en kort guide til, hvad man som leder kan gøre for at booste sin virksomheds serviceforretning.

Find værdien

Hvorfor vælger dine kunder dig som leverandør og hvilken værdi giver du dine kunder? Hvad er din Value Proposition? Prøv at skaffe dig virkelig dyb indsigt i dine kunder og hvordan de bruger dit produkt. Spørg dem. Besøg f.eks. nogle af dine nøglekunder og undersøg, hvad der egentlig foregår derude. Det vil give dig ny og overraskende viden, som kan hjælpe med at afklare, hvilke nye services du kan tilbyde kunden. Mange virksomheder lider af berøringsangst over for deres kunder. Det er en fejl. Intet er vigtigere end at forstå kunden så godt og grundigt som muligt.

Udnyt dine data

Mange virksomheder samler kundedata, som de ikke udnytter fuldt ud. Den viden, man igennem årene har samlet om sine kunder, kan danne basis for udvikling af nye serviceydelser. Dertil kommer, at digitaliseringen åbner nye forretningsområder. Tænk på it-baserede servicekoncepter som f.eks. maskiner, der fjernovervåges og som kan sende advarsler og forebygge et forestående nedbrud.

Før man beslutter at udvikle avancerede it-baserede serviceløsninger, skal man imidlertid finde de specialistkompetencer, det typisk kræver. Det kan være klogt at alliere sig med eksperter på området, der kan hjælpe med at gøre din virksomheds servicetilbud ”intelligente”. Og ikke mindst: Tag et skridt ad gangen op ad den digitale værditrappe.

Styr risikoen

Bliv skarp på, præcis hvilken risikominimering du vil tilbyde dine kunder. En serviceaftale skal tilbyde en risikominimering, der giver mening for kunden. Det kunne f.eks. være, at du som serviceleverandør garanterer en oppetid på det udstyr, der står hos kunden, eller du garanterer levering af reservedele inden for 24 timer. Samtidig skal man også kalkulere den risiko, man udsætter sin egen virksomhed for. Kan man overholde de indgåede forpligtelser, eller ender man med at miste penge på de nye serviceydelser?

Tilpas organisationen

For at udvikle sin serviceforretning skal man nedbryde siloer. Man skal tænke på tværs af organisationen, fordi det typisk er mere komplekst at udvikle services end at udvikle produkter og processer. Desuden skal man være bevidst om, at servitization er en rejse. Rejsen kan tage lang tid og have mange destinationer undervejs. Den kræver også, at ledelsen giver stor autonomi til de medarbejdere, der brænder for at udvikle nye services. Ofte kommer de nye ideer fra medarbejdere, der er tæt på kunden, f.eks. sælgere og serviceteknikere. Eller de kommer fra unge medarbejdere, der har en it-faglig baggrund, der gør dem i stand til at bygge virksomhedens nye it-baserede serviceinfrastruktur.

Helt generelt er det sådan, at produktvirksomheder, der satser på service, står godt i konkurrencen. Mens traditionelle produktvirksomheder har højere omkostninger og dermed lavere overskud, er den typiske servicevirksomheds omkostninger nemlig lave og kan derfor generere højere overskud.

God vind med udviklingen af din serviceforretning. Servitize.DK hjælper gerne på vej.

BRANCHENYT
Læs også