Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Ledere er hundeangste for at stille dumme spørgsmål

Chefer fortæller gerne hinanden, at god ledelse handler om at stille gode spørgsmål. Ikke fordi de tror, at gode spørgsmål fører til gode resultater men fordi, de er bange for at stille dumme spørgsmål.

Det er under 24 timer siden, jeg senest læste en artikel om, at gode ledere stiller gode spørgsmål. Denne gang i Harvard Business Review, hvor en tidligere Deloitte-konsulent konstaterer: “Good leadership is about asking good questions”.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har hørt eller læst denne påstand. Og hvor mange gange jeg har fortalt ledere, konsulenter, journalister og andre, der bruger spørgsmål i deres arbejde, at de tager fejl.

Det er ikke rigtigt, at gode ledere stiller gode spørgsmål. Eller rettere: Gode ledere kan godt stille gode spørgsmål. Det er bare ikke det, der gør dem til gode ledere.

Tværtimod. Når ledere bliver for optaget af at stille gode spørgsmål og sender deres kommunikations- og udviklingskonsulenter på kursus i coaching, interviewteknik og kunsten at lave gode spørgeskemaer, er der ikke bare noget, de har misforstået.

Når ledere gør noget, der forhindrer andre i at tage ansvar, bør de hurtigst muligt begynde at gøre noget andet.

Der er også en risiko for, at de skaber en kultur, hvor alle dem, der ikke er ledere ikke stiller spørgsmål, fordi de ikke har lært at stille ‘gode spørgsmål’ og derfor ikke betragter det som deres ansvar at identificere og løse vigtige problemer.

Det er - eller bør i hvert fald være - formålet med al ledelse at sætte andre i stand til at løse vigtige problemer, så når ledere gør noget, der forhindrer andre i at tage ansvar, bør de hurtigst muligt begynde at gøre noget andet.

Spørgsmålet er: 1) hvorfor vi bliver ved med at fortælle hinanden, at god ledelse handler om at stille gode spørgsmål. Og 2) hvad ledere skal gøre, når de ikke skal lytte til gode råd om gode spørgsmål.

Det første handler om, at de fleste af os kan godt lide tanken om, at vi ved at ændre en lille smule ved det, vi selv gør, kan ændre en hel masse ved det andre gør.

Så når en tidligere Deloitte-konsulent siger, at vi kan blive gode ledere ved at stille gode spørgsmål - og han ovenikøbet har lavet en liste med gode spørgsmål, som vi nemt kan kopiere ind i programmet for vores næste afdelingsmøde - så gør vi det.

Og når vi læser, at vi ved at skrue ned for vores svar og op for vores spørgsmål, kan leve op til idealet om at være involverende, nysgerrige og lydhøre, tænker vi:

Snip, snap, snude. Nu er alle mine ledelsesproblemer ude!

Nej, vel?

Ledere ved lige så godt som alle os andre, at de ikke bliver mere involverende, nysgerrige eller lydhøre af at lytte til gode råd om gode spørgsmål.

De fortæller ikke hinanden, at god ledelse handler om at stille gode spørgsmål, fordi de tror, at gode spørgsmål fører til gode beslutninger, som fører til gode resultater.

De gør det, fordi de er hundeangst for at stille dumme spørgsmål.

Jeg hører det igen og igen, når jeg taler med ledere om værdien i at bruge et digitalt værktøj til at lade deres medarbejdere stille hinanden spørgsmål om vigtige emner:

»Hvad nu hvis folk stiller dumme spørgsmål? Eller hvis de spørger nogen, der ikke kender det rigtige svar og dermed spreder misinformation i virksomheden?«

Senest jeg forklarede en topleder, at pointen ikke er at få folk til at udveksle gode spørgsmål og korrekte svar, men at kortlægge, hvad folk faktisk taler om, udbrød han: »Siger du, at selve dialogen er vigtigere end om det, folk siger, er korrekt?

I en tid præget af fake news forstår jeg godt, at han spørger. Men nej, det er ikke det, jeg siger.

Jeg siger, at der går noget forud for spørgsmålet om, hvorvidt et spørgsmål er godt og et svar er korrekt, som er altafgørende for, om ledere får den opbakning, de er afhængige af for at lykkes.

Jeg siger, at det ikke er de dumme spørgsmål, ledere skal være bange for, men de kloge artikler, kurser og foredrag, der får dem til at tro, at deres spørgsmål er de eneste spørgsmål deres virksomhed har brug for.

Ledere kan være verdensmestre i at stille gode spørgsmål. Men hvis de ikke ved, hvad deres medarbejdere taler med hinanden om, ved de heller ikke, hvornår og hvorfor der opstår tvivl, frustrationer og misinformationer – og hvad de skal gøre ved det.

Derfor er svaret på, hvad ledere skal gøre, når de ikke skal lytte til gode råd om gode spørgsmål, at de skal lytte til de spørgsmål deres medarbejdere stiller.

Kun sådan kan de skabe en kultur, hvor alle stiller spørgsmål, fordi alle betragter det som deres ansvar at løse vigtige problemer.

BRANCHENYT
Læs også