Debat

Vi har brug for flere kvindelige iværksættere

Danske kvinders iværksætteraktivitet er blandt de laveste i OECD. Dermed går vi glip af talent, innovation og mangfoldige løsninger.

Når man ser ud over det danske landskab af iværksættere, findes der mange dygtige kvinder, som har skabt stærke og nyskabende virksomheder. Tænk bare på fremadstormende virksomheder som To Good to go, Roccamore og Female Invest.

Men vi har brug for mange flere. Og ser man på andelen af kvinder i alderen 18-64 år, som er nye iværksættere, halter de danske kvinder markant efter mange af de OECD-lande, som vi typisk sammenligner os med. Kun ca. 4 pct. af de danske kvinder er nye iværksættere i modsætning til OECD-gennemsnittet, som ligger på 9,2 pct. Danske kvinder halter desuden væsentligt efter mændene, når det drejer sig om at starte nye virksomheder. Således bliver kun ca. 25 pct. af alle nye virksomheder etableret af kvinder.

Mere diversitet skaber andre typer af virksomheder og mere mangfoldige løsninger, og derfor går vi som samfund glip af vækst og innovation, hvis ikke flere kvinder vælger iværksættervejen. 

Det er bekymrende, for når fremtiden skal skabes og nye arbejdspladser etableres, har vi brug for at få alle kræfter og talenter i spil uanset køn. Mere diversitet skaber andre typer af virksomheder og mere mangfoldige løsninger, og derfor går vi som samfund glip af vækst og innovation, hvis ikke flere kvinder vælger iværksættervejen.

Samtidig peger en række studier peger på, at kønsdiversitet i virksomheders ledelser er forbundet med bedre økonomiske resultater, og ifølge World Economic Forum træffes 80 pct. af dagligdagens købsbeslutningerne verden over desuden af kvinder. Samtidig kan det være ærgerligt for den enkelte kvinde, som måske misser chancen for at indfri egne drømme.

En ny offentliggjort opsamling af international forskning fra Fonden for Entreprenørskab viser, at der rent faktisk er en række konkrete håndtag, der kan drejes på, hvis vi skal få flere kvinder tunet ind på at starte egen virksomhed. Fonden identificerer fem indsatsområder som særligt vigtige, hvis der skal rettes op på den skæve kønsbalance:

  1. Kvindelige rollemodeller
  2. Adgang til finansiering
  3. Adgang til netværk
  4. Kommunikation
  5. Uddannelse

En væsentlig forklaring på kønsforskellen inden for iværksætteri er ifølge forskningen forskelle i de oplevede entreprenørielle kompetencer og i selvopfattelsen på dette felt. Eller rettere sagt - vi er alle fanget i et billede af, hvad vi tror, vi som personer kan lykkes med. Derfor er der en oplagt mulighed i, at vi i endnu højere grad trækker de kvindelige ledere og virksomhedsejere frem i lyset. Men det stiller også krav til den måde, vi alle sammen taler og kommunikerer om iværksætteri på, så vi er bevidste om at sikre en balanceret portrættering af et diverst iværksætter-Danmark.

Der ligger desværre også en skævvridning i den adgang, som kvinder har til kapital, og analyser viser, at kvindelige iværksættere kun får én procent af venturekapitalen i Danmark, mens 98 procent af kapitalen tilfalder virksomheder med mandlige stiftere. Vækstfonden har også ofte påpeget, hvordan vi alle (også vi kvinder selv) er biased i forhold til investering i nye startups skabt af kvinder.

Iværksætteri handler også i høj grad om at indgå i netværk. Den internationale forskning fortæller i den sammenhæng, at vi som mennesker ofte søger netværk med ligesindede. Her er det naturligvis en udfordring, hvis iværksætternetværkene i høj grad er domineret af mænd. I kølvandet på dette ser vi dog også, at der opstår flere iværksætternetværk som for kvinder.

Sidst men ikke mindst viser rapporten, at vi gennem vores ordinære uddannelsessystem effektivt kan øge kvindeligt iværksætteri ved at forankre uddannelse i entreprenørskab på alle niveauer af uddannelsessystemet. Gennem mit eget engagement i bestyrelsen for Fonden for Entreprenørskab, som arbejder for at alle elever og studerende møder innovation og iværksætteri i undervisningen, står det mig også klart, at vores skoler og uddannelser kan spille en væsentlig rolle, hvis vi skal skubbe til kønsbalancen. Derfor har vi også i vores nye strategi dedikeret særlige indsatser til netop at øge antallet af kvindelige iværksættere.

Heldigvis er der også lys forude, hvis man man dykker længere ned i tallene for iværksætteri i Danmark. Således virker det til, at særligt de unge kvinder i stigende grad får smag for at stifte egen virksomhed. Den udvikling skal vi værne om, støtte op om og udbrede viden om. Så er vi godt på vej.

BRANCHENYT
Læs også