Serier

Hvordan kan tarteletfyld gøre dig unik?

”Creating your own game.” Mad på postordre er ikke ligefrem nyt og innovativt. Men når vi kun snakker tarteletfyld fra en kro i det jyske, vil jeg gerne udråbe det som både innovativt og unikt.

Corona rammer verden

Efter julen havde jeg lidt for mange tarteletskaller liggende derhjemme. Og selvom de ikke udløber lige foreløbig, smager tarteletter jo godt, så jeg besluttede mig for at google en ”Høns i asparges” opskrift. Og her faldt jeg over noget genialt. En jysk kromand som sender tarteletfyld ud på postordre.

Strategi-helten Michael Porter siger, at det i forretningsverden ikke handler om at være bedst, men om at være unik. Modsat er det i sportens verden, hvor det netop handler om at være bedst - for der er det tydeligt, hvem vinderen er, som er hele grundidéen.

I forretningsverden betyder det at gå efter at være bedst, at virksomhederne kæmper om kunderne på samme vilkår, og kan kopiere hinanden – nøjagtig som i sportens verden. Men ifølge Porter er det en faldgrube, som alle risikerer at blive fattigere af.

Til gengæld skal det at være unik forstås som ”creating your own game”. Det er her, det handler om at være åben for nye muligheder, være kreativ og være innovativ. Det er noget, som rigtig mange virksomheder verden over står overfor i øjeblikket. Og når det ender godt – ja, så ender det med, at du differentierer dig fra dine hidtidige konkurrenter og skaber unik værdi for en udvalgt gruppe af kunder.

Og det må jeg sige, at kromanden i det jyske er lykkedes med. At tage noget traditionelt som tarteletfyld og pludselig lave en stor forretning ud af det. Stort set ud af ingenting er der pludselig opstået en stor landsdækkende forretning ved at sende frossen tarteletfyld rundt i Danmark. Og kun tarteletfyld (og okay også lidt skaller, men intet andet).

Timing spiller helt sikkert også ind. Vi går derhjemme, og kan ikke komme ud at spise. Men vil så gerne alligevel prøve at have nogle ”mad-oplevelser”. Og mad på postordre er nu ikke længere forbeholdt Nemlig.com og Aarstiderne. Det har vi vænnet os til godt kan lade sig gøre. Det er i øvrigt er ganske behageligt for os. Så stort set alle dagligvareudbydere er hoppet med på vognen.

Til gengæld er der vist ikke mange som kun har ét fødevareprodukt, de sender – og slet ikke en fødevare, der kræver, at der er ”kold kæde”, som det vist hedder på logistiksprog. Som jeg har fået at vide betyder, at transporten er besværliggjort af, at varen hele vejen skal være nedkølet til en vis temperatur.

Så her er det lykkedes med noget så – undskyld – simpelt og velkendt som tarteletfyld, at skabe en ny forretningsmodel. Ikke kun for de lokale i Give og omegn – men simpelthen for hele landet. Tarteletfyldet koster ca. kr. 100,00, og det samme gør fragten. Men det skræmmer ikke. Der bliver sendt mange ton tarteletfyld rundt i landet hver uge.

Jeg tror, at hvis andre havde fået samme idé, ville den måske allerede være blevet skudt ned af forskellige begrænsninger og umiddelbare barrierer. Begrænsninger og barrierer, som nævnt ovenfor, med at det kun er ét produkt, at transporten er forholdsvis dyr, at varen skal være frosset ned og meget mere – ja, det ville nok stoppe de fleste fra at lave business ud af det.

Men er det ikke det, som kendetegner godt iværksætteri og forretningsudvikling? At fortsætte hvor andre giver op. Og derfor er endnu mere anerkendelsesværdigt.

Det er med andre ord ganske unikt – og godt gået.

Så det måtte jeg jo prøve. Og jeg kan afsløre at de 2,9 kg. tarteletfyld levede op til forventningerne.

Jeg gad i øvrigt godt vide, hvad der ellers er af velkendte ydelser og services som kan gentænkes og genopstå i nye forretningsmodeller. For dem som har modet – og hvor timingen er perfekt.

BRANCHENYT
Læs også