Debat

Tænk, hvis folk bare sagde, at de var blevet fyret

Folk, der er blevet fyret, melder sig i stedet klar til ”en ny rejse”. Kan man bestille overgreb på sproget over nettet?

Godt, at det danske sprog er opdraget med en kæp. Og en pisk. Til at gøre, som det får besked på.

Sproget var for eksempel lige ved at tage magten fra en bankdirektør, der ikke længere behøvede at møde på arbejde og derfor skrev et slags afskedsbrev til verden på LinkedIn. Han er tæt på at skrive, at han er blevet … nej, ordet er for grimt. Han er tæt på at skrive, at han er blevet … at han… men her indtræffer redningen: »Nu ser frem til at reflektere og kontemplere og have tid med min familie«. Reddet.

Vi skal hurtigt videre til afskedsbrevet fra en mand, der skriver, at »det er blevet tid til at prøve noget andet« efter 34 års ansættelse i samme virksomhed. Her bliver der kamp. Manden mod sproget. Men inden skal vi lige dvæle ved ordet ”kontemplere”. Bankdirektørens ord. Hvad betyder mon det? Jeg har slået ordet op i bind 11 af Den Store Danske Encyklopædi, side 160, anden spalte. Det er den tilstand af eftertanke og erkendelse, der kan opstå, når man tavst går og samler fjerbolde op i Gentofte Badmintonhal efter en tosætter mod en anden bankdirektør. Så er det på plads.

Manden, der »synes, at det er blevet tid til at prøve noget andet« efter 34 års ansættelse i x-virksomhed, er en fullblown tragedie. Man græder næsten inden i. Det er virkelig skidt. Et eller andet papmachémenneske har tydeligvis givet ham besked på, at han ikke er … det der ord. Det er han ikke. Han er i stedet klar til ”en ny rejse” og rækker nu ud efter ”virtuelle kaffemøder”.

Det er dét, han gør – manden med den håndværksmæssige baggrund og 34 års arbejde som tekniker i samme firma. Han kæmper godt nok med at klistre papmachémenneskets ord sammen. De overstiger så langt, hvad han selv kunne have fundet på. Han kunne måske have fundet på at skrive, at han søger arbejde efter 34 års ansættelse og have tilføjet: ”Kan begynde straks”. Den slags.

Nu er han i stedet blevet sendt en tur ind i legeværelset med en limstift og tre ark kulørt papir. Og han er til sin egen forbavselse kommet ud med en collage, der forestiller en sol og en glad tændstikmand, der smiler til et webcam. Han vandt. Over sproget. Men forstår ikke, hvad billedet forestiller.

Jeg vil ikke kalde al paratheden til ”nye rejser” og ”nye kapitler”, efter en periode ”med at reflektere og kontemplere” for et overgreb på sproget. Det ord er for svagt. Vi er ovre i Ministeriet for Sandhed. I George Orwells roman ”1984” har staten Oceanien ansat tusinder af medarbejdere til løbende at gøre sort til hvidt. Medarbejderne sidder i Ministeriet for Sandhed. Bøger og avisartikler skrives løbende om, så de afspejler den gældende sandhed. Og, nej: Der er ikke tale om et små, kokette tvists. I staten Oceanien er ordet ”brandmand” for eksempel kommet til at betyde, at man er ansat til at anstifte brande, der udsletter bøger med forkerte sandheder.

For at sige det lige ud, hr. bankdirektør og hr. tekniker med 34 års anciennitet – I fortæller løgnehistorier. I anvender de begreber, som Ministeriet for Sandhed – hvem dét så er i dansk erhvervsliv – har frigivet til brug i den situation, som engang var kendt som ”afskedigelse”.

Tag nu det opgør. Brug ærlige ord. Gør hvidt til hvidt.

Anders Heide Mortensen

Det er Ministeriet for Sandhed, der har besluttet, at ”jeg har mistet min løn og min hverdag” fremover skal skrives: ”Jeg er klar til en ny rejse”. Det er også Ministeriet for Sandhed, der har bestemt, at ”jeg er pludselig gået fra at have en overflod af møder og aftaler til - ikke noget. Blanke, tomme dage” skal staves: ”Jeg ser frem til at reflektere og kontemplere”. Og at ”I ser frem til virtuelle kaffemøder” på Teams – mener I ikke, at I vil være glade for en hjælpende hånd? Hvis man ikke har et job, ser man frem til at få et job.

Ministeriet for Sandhed tager jeres værdighed fra jer. Hører I? Jeg kender en mand, der havde hørt om vigtigheden af de her kaffe- og frokostmøder, når man pludselig står uden job. Han er godt på vej. Synes han selv. Inden nedlukningen nåede han tre frokostmøder. Med venlige mennesker, der er gået på pension og har god tid og gerne fortæller nyt om børnebørnene. Done. Hak ved frokostmøde-tingen.

Tag nu det opgør. Brug ærlige ord. Gør hvidt til hvidt.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også