Debat
BREAKING

Masser af stilstand i bestyrelsestoppen - som sædvanlig

Danmark risikerer at være markant dårligere stillet, hvis vi ikke får diversitet ind i ledelsen af de største selskaber.

Ligesom mange andre har jeg set den enten ironiske, sarkastiske eller ufrivilligt komiske overskrift i Børsen Ledelse: “Masser af dynamik og udskiftninger på bestyrelsestoppen 2021.” Under overskriften er der en række billeder. Alle af velhavende, hvide mænd over 50. For at være helt ærlig - så ser jeg ingen dynamik eller diversitet i det. Det er nærmere “business as usual”.

Og det kan synes lidt ironisk eller ufrivilligt komisk - som overskriften - at det danske erhvervsliv råber op om, at man skal passe på med at ansætte folk i ens eget spejlbillede. For ansætter man kun den samme type, vil man naturligvis få en statisk virksomhed, hvor der mangler den dynamik, som forskellighed giver. Man bliver nødt til at omgive sig med personer, der kan udfordre det verdensbillede, som man selv sidder med, og som kan sætte spørgsmålstegn ved nogle af de ting, man selv tager som en selvfølge.

Og ja - så kan virksomhederne råbe op om, at det er svært at rekruttere kvinder til bestyrelsesposterne. Men sandheden er den: At hvis man ikke bliver inviteret indenfor på drengeværelset - ja, så er det svært selv at sparke døren ind som en anden Pippi Langstrømpe. Hvis vi er helt ærlige - hvor mange mænd kan selv bryde igennem døren til drengeværelset - uden at de har fået en invitation først?

Jeg indrømmer det blankt. Min bestyrelse har også været domineret af mænd. Det ville jeg sammen med min bestyrelsesformand Jesper Jarlbæk ændre - så vi gjorde det, at vi aktivt gik ud og bankede på forskellige døre - på pigeværelserne - for at få kvinder i bestyrelsen. Vi inviterede dem ind på drengeværelset, der ikke længere er et drengeværelse. Heldigvis. For dynamikken er meget bedre. Også fordi vi har fokuseret på, at vi skal have mænd og kvinder - med forskellig baggrund i forskellige aldre. Ellers kan vi ikke forny os. Hvis vi alle er ens - hvordan kan vi så få nye, forskellige ideer, der afspejler samfundet?

Danmark risikerer at være markant dårligere stillet, hvis vi ikke får diversitet ind i ledelsen af de største selskaber.

Risikoen ved kun at have ældre, hvide mænd, der har hang til god rødvin og saftige bøffer til at dominere toppen af erhvervslivet, er, at den dynamik, som skal sikre, at virksomheder kan tilpasse sig omverden, bliver svækket, da alle trækker på den samme referenceramme. Fakta er, at det ikke er godt for økonomien og konkurrenceevnen. Men som jeg ser det, er det heller ikke godt for vores udvikling som samfund! For vores kultur! For vores udvikling som mennesker. Jeg tænker på andet end kroner og øre - jeg tænker også på, hvad vi viser vores børn er muligt.

Det kan seriøst ikke være rigtigt, at det er de nystartede virksomheder, som skal gå forrest i forhold til at få diversiteten ind i bestyrelserne - som vil påvirke resten af samfundet. De store etablerede virksomheder har i den grad også et ansvar. Et ansvar, de ikke lever op til lige nu. De skal ud af drengeværelse - ud og banke på hos pigerne.

Så det ville være befriende, hvis vi i 2022 så en overskrift i Børsen, der rent faktisk kunne dækkes ind under “Masser af dynamik og udskiftninger på bestyrelsestoppen 2022.” Hvor der var lige andele af kvinder og mænd. For intet nyt - er i det her tilfælde - dårligt nyt.

Læs også