Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

At navigere i usikkert farvand: Tre grunde til at topchefen skal lede med hjertet

Fremtidens topchefer skal blive bedre til at tage hjertet med på råd, hvis vi skal coronakrisens største udfordringer til livs.

Anne-Sophie Hadberg, direktør for HP Inc. i Nordeuropa.

»Når vinden blæser, brokker pessimisten sig, optimisten håber på det bedste, mens lederen justerer sejlet.«

Sådan lyder et engelsk mundheld, som i dag er mere aktuelt end nogensinde før. For er der et år, der har krævet, at vi satte sejlene på ny og navigerede i usikkert farvand, var det 2020. Forandringerne har været gigantiske og er kommet hurtigt og hårdt. Det har haft enorme konsekvenser for virksomheder og medarbejdere på tværs af brancher.

Derfor er den vigtigste opgave for alle topchefer i det nye år at hjælpe deres medarbejdere med at genopbygge selvtilliden og troen på fremtiden, som et afgørende springbræt for ny succeser og vækst i 2021. Men hvordan gør man det i en tid, hvor intet er som det plejer?

I min optik ligger løsningen ligefor: Fremover skal vi blive bedre til at lede mere med hjertet og ikke kun hovedet. For at kunne navigere i en foranderlig verden, skal fremtidens leder både kunne favne det personlige og det professionelle og træffe beslutninger baseret på mavefornemmelse såvel som excel-arket.

Her giver jeg tre grunde til, at fremtidens topchefer bør tage hjertet mere med på råd i 2021:

1. Mere hjemmearbejde kræver mere personlig, empatisk ledelse

Som ledere er vi nødt til at tilpasse os den virkelighed, vi befinder i. Det gælder uanset, om det drejer sig om forandringer internt i virksomheden eller omverden udenfor. Set fra min stol har stigningen i hjemmearbejde i løbet af det seneste år medført et krav om en mere åben og personlig ledelsesstil.

Hvor samtaler med kolleger før pandemiens udbrud primært handlede om konkrete opgaver og forretning, er det på rekordtid blevet et krav at ledere i højere grad har fokus på medarbejdernes individuelle behov og trivsel. I dag hersker der blandt mange medarbejdere en forventning om chefen også er oprigtig interesseret i f.eks. humør, familie og fritidsaktiviteter.

Som ledere har vi et ansvar for at sikre, at denne mere personlige og empatiske tilgang til ledelse også lever videre, når coronakrisen engang er bag os. Kun gennem en holistisk syn på lederrollen, kan vi give alle de bedste forudsætninger for at få succes i deres rolle.

2. Sæt grænser for at lade batterierne op

Den stigende vigtighed af mental sundhed er et andet område, der kræver, at moderne ledere har hjertet på rette sted. Det står allerede nu klart, at lange, udmattende dage på kontoret ikke er en holdbar strategi på lang sigt. Samtidig bliver det stadig sværere at adskille vores arbejds- og privatliv.

Derfor er der i dag et stigende behov for at skabe mere sunde og bæredygtige rammer for brugen af den teknologi, som vi omgiver os med fra morgen til aften. I stedet for at lade os opsluge af en negativ spiral af møder og mails fra morgen til aften, handler det om at finde rutiner og sætte grænser. Det kan lyde banalt, men i sidste ende kan noget så simpelt at planlægge ’offline-perioder’ i sin arbejdskalender spille en vigtig rolle.

Som ledere skal vi sætte et godt eksempel ved også selv at tage initiativ til at lukke computeren, lægge telefonen fra os og tage initiativ til andet, der giver energi som f.eks. at gå en tur eller meditere eventuelt sammen med kollegerne. På den måde får vi ladt batterierne op og fornyet energi til nye opgaver, hvilket både gavner trivslen og produktivitet.

3. Bæredygtighed skal tilbage på dagsordenen

Ligesom vi ikke kan gå på kompromis med folks mentale sundhed, må vi også fortsat være 100 procent dedikeret i kampen for bæredygtighed. Omvæltningen over de seneste 12 måneder har haft den konsekvens, at bæredygtighed ikke længere er lige så højt på dagsordenen i mange virksomheder, som før pandemiens udbrud. Det skal der laves om på.

Tidligere var området primært et tema for kunder og samarbejdspartnere i Nordeuropa. I dag er der dog ikke længere nogen tvivl om, at en stærk bæredygtighedsindsats både med hensyn til kultur og forretning efterspørges og forventes globalt. Derfor er det en af de vigtigste opgaver, som erhvervsledere står over for i 2021 og fremover.

2020 har formentlig været det mest uforudsigelige år i en generation, men vi må antage, at det kommende år også vil byde på mange uforudsete udfordringer. Vi kan ikke gemme os for forandringerne. I stedet er vi som ledere nødt til at have hjertet med os, hvis vi skal lykkes med at bygge bæredygtige organisationer og robuste individer med den rette selvtillid, erfaring og støtte til at navigere i en usikker verden.

I sidste ende skal vi alle sikkert i havn.

Anne-Sophie Hadberg

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.