Serier

Sommerferien og tusindvis af job afhænger af, at regeringen ikke begår samme fejl igen

For den danske luftfarts- og rejsebranche er det helt afgørende, at vi snarest får lagt en plan, så flyene kan komme i luften igen.

Corona rammer verden

Tyskerne gør klar til at holde Påskeferie på Mallorca, og Storbritannien åbner for internationale rejser til maj. Men i Danmark venter vi stadig på en plan for at genåbne dansk luftfart.

Tusindvis af danske arbejdspladser i fly- og rejsebranchen afhænger af, at luftfarten kommer i gang. Og hvis danskerne skal nyde sol og sandstrande i Grækenland og Spanien, og hvis erhvervsrejsende skal mødes med kunder i Frankfurt og London, må regeringen ikke begå samme fejl som sidste år.

I juni sidste år fik danskerne at vide, at de kunne rejse til Norge, Tyskland eller Island. Andre lande åbnede mere, og til sidst fulgte Danmark trop. Men skaden var sket. Strenge og ufleksible rejsevejledninger gjorde, at kun få danskere turde booke en rejse, og kun få turister kom til Danmark. Flyselskaber gik konkurs, og i dag har ca. 10.000 piloter, kabinefolk og andre luftfartsansatte mistet deres arbejde.

Derfor er det slående vigtigt, at vi snarest får lagt en plan, så flyene kommer i luften, så snart det er sundhedsmæssigt forsvarligt. Vi har brug for en dato for, hvornår folk må rejse, hvis alt går vel med vacciner og smittetal, og negative test skal være lige så adgangsgivende som et vaccinepas. Udenrigsministeriets rejsevejledninger bør følge EU’s forslag, hvor folk fra lande, der ikke er ”grønne,” kan rejse, hvis de har en negativ test. Bilaterale aftaler med f.eks. Spanien og Grækenland er også en mulighed, og økonomisk støtte til flyselskaber, så de kan genansætte piloter og kabinepersonale, vil styrke luftfarten.

Samtidig skal vi acceptere indrejsende, der kan fremvise en negativ test, så udenlandske turister kan bo på hotel, leje ferieboliger og gå på restauranter. Det vil styrke de hårdest ramte brancher.

Vi kan ikke spå om, hvordan corona udvikler sig, men hvis flyselskaberne skal nå at stable et sommerprogram på benene og ansætte nogle af de mange piloter og kabinefolk, som har mistet deres arbejde, skal test, mindre rigide rejsevejledninger og vaccinepas supplere hinanden. De danske myndigheder må arbejde på højtryk for at få indført et bedre system end det, vi så i 2020. Indtil da er tusindvis af danske arbejdspladser på spil.

BRANCHENYT
Læs også