Debat

Dit luftige ’purpose’ gør din virksomhed utroværdig for nye kandidater

Generiske og storladne formålsformuleringer - også kendt som purpose-punchlines - skal erstattes med troværdige og forretningsnære målsætninger, hvis din virksomhed vil vinde jagten om de bedste kandidater på jobmarkedet.

Der er fart over feltet på jobmarkedet. Fra juli 2020 og frem til nu er der markant flere nyopslåede stillinger at søge sammenlignet med samme periode de seneste fem år. Samtidig slår vi en syv år gammel rekord med det højeste antal nye ledige i februar og marts 2020-2021. Det tegner et billede af et rødglødende jobmarked, hvor der både er mange job at søge og rekordmange kandidater om buddet.

Det er gode nyheder for dansk erhvervsliv, men det betyder også skærpet konkurrence om de bedste kandidater på jobmarkedet. Og her ved vi, at kandidaterne – særligt de yngre – søger mod virksomheder med et meningsfyldt formål – eller ’purpose’ på moderne business-dansk.

Desværre er det generelt en mangelvare i mange virksomheder. I en undersøgelse fra McKinsey i oktober 2019 svarede 82 pct. af en gruppe adspurgte medarbejdere, at purpose var vigtigt for dem. Men kun 42 pct. kunne svare ja til, at deres arbejdsgiver skabte reel forandring. Og Harvard Business Review kunne i februar 2020 afsløre, at tre ud af fire medarbejdere var klar til at forlade deres job, hvis deres arbejdsplads ikke havde et tydeligt formål.

Så hvorfor er der ikke flere, der griber muligheden for at få et forspring i kapløbet om de bedste kandidater med et meningsfyldt formål? For mig at se handler det om, at mange virksomheder slår for stort brød op. De spejler sig i Ørsted, Novo Nordisk og andre, der har et stærkt formål ’indlejret’ i kerneforretningen – og musklerne til at handle på det. Selvom vi alle gerne vil gøre en forskel i verden, er det for langt de fleste virksomheder urealistisk at sætte sig tårnhøje mål om at ’redde verden.’

Konsekvensen bliver hultklingende formuleringer, som de jobsøgende hurtigt forkaster. Eller at ledelsen helt slår op i banen og opgiver at formulere formålet og meningen med deres daglige virke. Det er synd, for et stærkt og meningsskabende formål behøver ikke at være så bombastisk. Det er vigtigere, at det er troværdigt. Løsningen ligger i at tage udgangspunkt i kerneforretningen og sætte mål om reelle forandringer, som medarbejderne kan forholde sig til.

Det vigtigste er at vise, hvad hjertet banker for hos din ledelse og dine medarbejdere. I stedet for hule og utroværdige purpose-punchlines, kan du i stedet vise, hvordan din virksomhed f.eks. stræber efter at gøre livet nemmere for en bestemt målgruppe eller blive de bedste til kundeservice i branchen. Hovedsagen er, at du viser kandidaterne, at I kan tilbyde dem et meningsfyldt arbejdsliv, hvor de kan gøre en tydelig forskel. Hellere troværdigt og nært end utroværdigt og hult.

BRANCHENYT
Læs også