Debat

Grøn omstilling kræver nytænkning af forretningsmodellen

En omstilling til en mere cirkulær økonomi rummer et stort potentiale for miljø og klima og kan forbedre danske virksomheders konkurrenceevne.

Når man ønsker at omstille sin virksomhed til at være mere grøn, kan en cirkulær forretningsmodel være en af løsningerne. Cirkulær økonomi handler om at drive forretning på en måde, hvor ressourcerne udnyttes bedre ved at gentænke design, produktion, salg og forbrug, således at materialerne kan indgå i nye produkter, bruges igen, deles eller sælges som en service. På den måde går ingen ressourcer tabt, og materialerne bevarer deres værdi.

En omstilling til en mere cirkulær økonomi rummer et stort potentiale for miljø og klima og kan samtidig forbedre danske virksomheders konkurrenceevne.

Jeanette Fangel Løgstrup

Konkrete eksempler er chokoladefabrikanten Sv. Michelsen, som har nytænkt sin emballage med henblik på mere genbrug og genanvendelse. Eller virksomheden GoMore, som har udviklet en digital platform til deling af biler. Eller virksomheden MATER, som hjælper virksomheder til at få møbler produceret af deres eget industriaffald. Eller når Aalborg Portland som en del af sin bæredygtighedsstrategi har et mål om nyttiggørelse af overskudsvarme til f.eks. 75.000 husstande og fjernkøling til nyt supersygehus i lokalområdet.

En omstilling til en mere cirkulær økonomi rummer et stort potentiale for miljø og klima og kan samtidig forbedre danske virksomheders konkurrenceevne. Det anslås, at cirkulær økonomi kan levere et afgørende bidrag i forhold til at skære i de globale CO2-udledninger.

Internationale studier viser, at 55 pct. af de globale CO2-udledninger kan reduceres ved energieffektivitet og skift til vedvarende energi. De resterende 45 pct. stammer fra materialer, og kan derfor adresseres gennem en cirkulær omstilling af vores produktion og forbrug.

Derfor er det også noget, som har fundet vej ind i nationale og internationale handlingsplaner i Danmark og EU. EU producerer årligt 2,5 mia ton affald, og som en del af EU’s Green Deal præsenterede Kommissionen i marts 2020 en ny handlingsplan for den cirkulære økonomi med forslag om mere bæredygtigt produktdesign, mindre affald og flere rettigheder til borgerne (som f.eks. ’retten til reparation’).

I februar 2021 stemte Parlamentet for en ny handlingsplan for den cirkulære økonomi, der forlanger yderligere tiltag for, at man kan få en CO2-neutral, miljømæssigt bæredygtig, giftfri cirkulær økonomi fra 2050, inklusiv strammere genbrugsregler og bindende mål for materiale brug og forbrug fra 2030. I Danmark fremlagde regeringen i december 2020 sin handlingsplan for cirkulær økonomi.

Der er samtidig et stort forretningsmæssigt potentiale bag cirkulær økonomi. En international analyse fra Ellen MacArthur Fonden viser, at Danmark i 2035 f.eks. kan opnå en stigning i BNP på 0,8–1,4 pct., skabelse af yderligere 7.000–13.000 job samt en stigning i nettoeksporten på 3–6 pct. De største potentialer findes indenfor bygge- og anlægssektoren og fødevareområdet. Men også indenfor områder som elektronik, plast og tekstil er der store potentialer, hvis virksomheder omlægger til cirkulær økonomi.

Det kan dog for mange virksomheder være en stor opgave, og det er en proces som vil tage tid. Og relevansen og de konkrete forretningsmodeller vil naturligvis afhænge meget af branche og type af virksomhed. Omvendt kan de forretningsmæssige muligheder også være store.

Virksomheder kan minimere en række forretningsmæssige risici såsom stigende råvarepriser, ressourceknaphed, afhængighed af råvareleverandører og stigende krav om affaldshåndtering. Derudover kan der være positive gevinster i form af styrket vækst, innovation og konkurrencemæssige fordele i form af en grønnere profil, hvilket kan blive afgørende, hvis man vil være leverandør til de store virksomheder og den offentlige sektor i fremtiden.

Ikea er et spændende eksempel på en global virksomhed, som har sat et mål om at blive klimapositiv i 2030 gennem hele værdikæden. Derudover forpligter man sig til at reducere CO2 udledningen med 15 pct. i absolutte termer sammenlignet med 2016 samtidig med, at virksomheden fortsat skal vokse. Altså samlet set et uhyre ambitiøst mål. En af nøglerne til at indfri målet er at omdanne virksomheden til en cirkulær forretningsmodel, hvor alle produkter fra starten designes til at blive genbrugt, renoveret, genproduceret og genanvendt - hvilket forlænger deres levetid og genererer så lidt affald som muligt. Det bliver spændende at følge resultaterne.

BRANCHENYT
Læs også