Serier

Turistbranchen skal være klar til et boom

Tilbud om rejser med stor fleksibilitet kan være det, der skal til for at få gang i turistbranchen igen.

Corona rammer verden

De danske turisterhverv skal være forberedt på et boom, når covid-19-restriktionerne rundt omkring i verden bliver lempet. I Danmark er vi nu godt på vej til at åbne grænserne for vaccinerede turister, og der er ophobet efterspørgsel efter udlandsrejser hos turister i lang række lande med Tyskland i spidsen.

De danske feriehusbureauer, hoteller og seværdigheder kan få stor fordel af den akkumulerede købekraft allerede her i 2021. Også restauranter og forlystelsesparker bør gøre sig klar til et stort rykind.

Den optimistiske forudsigelse er baseret på en international undersøgelse, som vi har fået udført hos Simon-Kucher & Partners. Undersøgelsen indikerer, at folk over store dele af verden har svært ved at vente på at komme ud at rejse igen. Heriblandt er et segment af forbrugere klar til at tage storstilet revanche efter covid-19-pandemien.

I Asien ser man allerede nu en trend med disse såkaldte ”revanche-rejsende”, som rejser i stort omfang efter mange måneders covid-19-lockdown. De ”revanche-rejsende” har nærmest allerede pakket kufferterne, og der er typisk mange penge på deres rejsebudgetter.

Generelt forventer 70 pct. af de rejsende at bruge de samme penge eller endda flere på rejser i 2021 end før pandemien. Tyskland skiller sig ud mht. ophobet købekraft, eftersom andelen af rejsende, der forventer uændrede eller forhøjede rejsebudgetter, er helt oppe på 81 pct. Dermed er turister fra Tyskland endnu mere attraktive end normalt.

Vi anbefaler, at rejse- og turistbranchen hurtigst muligt får fastlagt deres kommercielle strategier, så man er klar til at imødekomme det forventede boom, når nedlukningerne bliver lempet, og en betydelig del af verdens befolkning har opnået immunitet mod covid-19. Den ophobede købekraft vil bl.a. gøre det muligt at sælge produkter og ydelser til højere priser end før pandemien.

Fleksibilitet vil imidlertid være afgørende, når det handler om at tiltrække turister. Folk vil være usikre på deres rejseplaner, så længe pandemien er her. Vi råder derfor turisterhvervene til at tilbyde stærke incitamenter og løsninger, som tilskynder til tidlige bookinger, hvor de rejsende kan ændre planer, hvis der bliver behov for det.

BRANCHENYT
Læs også