Debat

Danske startups forsvinder ikke som dug for solen, fordi de bliver børsnoteret i udlandet

Danske tech-startups, der går på børsen i udlandet, bliver nogle gange set skævt på. Men sandheden er, at de ved at hente børsguld i udlandet ofte styrker deres tilstedeværelse og vækst i Danmark.

Danske it-virksomheder, der går fra kælder-startups til globale it-spillere, kan og skal vi være stolte af. Trustpilot er netop blevet børsnoteret i London og indskriver sig dermed i rækken af danske it-virksomheder, der går på børsen i udlandet. De bliver således en del af det unicorn-fællesskab, som blandt andre udgør Unity, Just Eat, Sitecore, Netcompany og Tradeshift. Zendesk har også været igennem denne udvikling, og i 2014 gik vi på børsen i New York.

At blive børsnoteret uden for Danmarks grænser er en kæmpe milepæl for de enkelte startups, der i udlandet ofte mødes med en større risikovillighed end herhjemme. Det kan være svært at rejse kapital i Danmark. Derfor er udenlandske investorer ofte den eneste realistiske mulighed, hvis danske iværksættere vil realisere drømmen om global succes, hvilket ofte er drivkraften bag det hele.


Men at blive børsnoteret i udlandet er samtidig noget, der får en lidt lunken reaktion fra det danske erhvervsliv. Det opfattes fejlagtigt som et ‘farvel og tak, Danmark’, svarende til at virksomhederne pakker bilen, spænder sikkerhedsselen og krydser Danmarks grænsebomme for aldrig at se sig tilbage.

Dette er langt fra virkeligheden.

Herunder er tre pointer, som vi ofte ikke hører, når vækstkometerne underskriver børspapirene i udlandet.

1. Skaber stadig vækst i Danmark. En børsnotering frigiver den kapital, der er nødvendig for, at virksomheden kan accelerere sin vækst globalt - men også lokalt. Med flere ressourcer kan virksomheden fortsætte væksten i Danmark og få netop de midler, der er nødvendige for at styrke forretningen herhjemme.

Samtidig skabes der danske arbejdspladser. Men det er klart, at kampen hos de store internationale tech-virksomheder er hård, og alle vil have fingrene i de klogeste hoveder, uanset hvor de kommer fra. Internationale virksomheder, også dem der startede i Danmark, tiltrækker derfor global arbejdskraft, og det inkluderer i den grad også vækst og muligheder her i landet.

Zendesks udvikling begyndte i Danmark i 2007, og selvom vi i 2014 gik på børsen i New York og i dag er til stede i over 160 lande, er Danmark og Norden fortsat virksomhedens primære markeder med over 7.000 kunder. Vores team i København spiller en utrolig vigtig rolle i vores produktudvikling og er et knudepunkt for vores tekniske udviklere. I virkeligheden kan man sige, at vores tilstedeværelse i det nordiske marked kun er blevet styrket i kølvandet på børsnoteringen, og vi arbejder fortsat ambitiøst på at skabe vækst herhjemme.

2. International videndeling er vigtig. At lære af erfaringerne fra virksomheder, der opererer i andre lande er afgørende, hvis vi skal bryde igennem på den globale scene. Vi drager store fordele af at videndele på tværs af markeder og nationaliteter, når vi skal udvikle nye løsninger og værktøjer, der i sidste ende giver kunderne den bedste og mest innovative platform. Derfor er vi også nødt til at rette blikket op og glemme ideen om lille Danmark mod resten af verden.

På den anden side har udlandet for længst også fået øjnene op for Danmark og de danske it-virksomheder. Vores veldrevne tech-startups kvalitetsstemples, om man vil, og samtidig lukker man offentligheden ind i maskinrummet. Der stilles krav til gennemsigtighed, og det gør, at virksomhederne anses på en anden måde, hvilket kan tiltrække nye kunder, medarbejdere og investorer.

Med andre ord kan en udenlandsk børsnotering gøre danske startups til omvandrende reklamesøjler for danske it-kompetencer og dansk kreativitet.

3. Dansk DNA som konkurrenceparameter. En anden vigtig iagttagelse er, at den danske virksomhedskultur, som alle startups er rundet af, hænger ved, selvom virksomhederne vokser til globale tech-giganter. Den danske indstilling og måden at drive forretning på følger med over landegrænserne, og det gør efter min mening kun virksomheden stærkere.

Da Zendesk gik på børsen i USA betød det ikke et farvel til det danske islæt. Tværtimod. Netop fordi vi blev børsnoteret og flyttede hovedkontoret til USA, har det været enormt vigtigt at holde fast i den danske kultur, som netop gør Zendesk unik.

Da jeg startede hos Zendesk slog det mig, at alle medarbejdere var overraskende tilgængelige og nemme at komme i kontakt med - selv blandt topcheferne. Man blev ikke mødt af et hierarkisk system, som var umuligt at navigere i - hvilket det ofte kan være er i store internationale virksomheder.

Jeg tror, at den flade og mere jordnære måde at arbejde på reflekterer de danske rødder, og jeg anser det som en af Zendesks allerstørste fordele. I sidste ende leverer medarbejdere den bedste indsats, når de er en del af en åben virksomhedskultur, hvor de bliver hørt og forstået - og hvor der er højt til loftet.

Danmark er en lille åben økonomi i en global verden, og vi vil med garanti opleve flere danske startups, der vokser ind på den globale spillebane med børsnoteringer i udlandet. Vi skal fortsat håbe på, at der opstår bedre muligheder for at blive børsnoteret herhjemme. Men vi skal også huske de positive afledte effekter, som udenlandsk succes medfører, og hvilken betydning det har for den næste generation af iværksættere, der netop nu sidder og udvikler konceptet til den næste danske unicorn.

BRANCHENYT
Læs også