Debat

Regeringens strategi for life science misser eksportpotentiale

Regeringens nyligt fremlagte life science-strategi er et skridt i den rigtige retning, men desværre går vi glip af store eksportmuligheder.

Regeringen har præsenteret en omfattende strategi til fremme af den danske life science-industri. Strategien er naturligvis et godt skridt i den rigtige retning, men den er desværre forankret i en forældet opfattelse af, hvad der konstituerer et produkt i vores digitale tidsalder.

I 2020 var life science-industriens andel af Danmarks eksportindtægter vokset til 22 pct. Næsten en tredobling siden 2008. Man behøver ikke en uddannelse i økonomi for at se, at dette er en industri, der bidrager endog meget positivt til vores nationale finanser, og Danmarks internationale omdømme på området er der heller ingen, der sætter spørgsmålstegn ved.

Fuglen i hånden

Regeringens strategi er grundlæggende baseret på ’mere af det samme’. Man tager en succes og giver den mulighed for at blive større. Det er ikke nødvendigvis en dårlig strategi. Man ved, hvad man har, men ikke nødvendigvis hvad man får. Det er dog ikke noget, der ligefrem rimer på innovation, der ellers er et af de mest brugte ord i regeringens mere end 50 siders lange udspil, og man kunne måske påpege, at man fra regeringens side var et par afgange sent ude og også sigtede lidt skævt med store offentlige investeringer i noget, der tydeligvis har vist sig at kunne klare sig selv.

Regeringen forsvarer sit initiativ med, at udlandet opruster på området, og at Danmark derfor vil komme i en mere presset konkurrencesituation, og industrien følgeligt har brug for hjælp.

Derfor skal vores velkendte styrkepositioner fremmes yderligere, og barrierer identificeret i samarbejde med private og offentlige aktører brydes ned.

Den blinde vinkel

Gode intentioner. Imidlertid er hele regeringens strategi gennemsynet af en grundlæggende forældet opfattelse af hvad, der i en digitaliseret og cloudbaseret virkelighed konstituerer ”et produkt” og et potentielt marked. En blind vinkel, der, hvis regeringens erklærede vækstmission med strategien står til troende, betyder, at den forpasser en mulighed for et enormt potentiale.

Regeringens blinde vinkel er digital. Ikke sådan forstået, at det digitale bliver forbigået i life science-strategien, men det begrænser sig i hovedtræk til to indsatsområder: Adgang og facilitering.

Adgangen drejer sig om, at branchens aktører skal gives bedre og nemmere adgang til de danske sundhedsdata, der er af en kvalitet, som ingen andre lande kan måle sig med.

Facilitering dækker over, at det offentlige skal stille sikre digitale platforme for samarbejde og udveksling af data til rådighed. Det fremgår tydeligt, at regeringen anser en offentlig forankring som den nødvendige garanti for digital sikkerhed i forbindelse med samarbejder på tværs af aktører.

Dette er problematisk, da det viser, at regeringen ikke forstår, hvor det største vækstpotentiale ligger. Regeringen arbejder ud fra en antagelse om, at digitale produkter begrænser sig til slutbruger-teknologi til patienter og sundhedspersonale. Og at den digitale understøttelse til al den nye innovation skal udvikles i offentlig regi. De historiske erfaringer tilsiger, at det er udvikling fra bunden og store, tunge og centraliserede løsninger med tætte afhængigheder med deraf følgende sårbarheder.

Det reelle vækstpotentiale

Det er en graverende blind vinkel og et forældet syn på hvad, der konstituerer et produkt i en digital verden, hvor SaaS (Software as a Service) og PaaS (Platform as a Service) bliver stadig mere drivende for forretningsudvikling med et voksende dansk vækstlag.

Virkeligheden er i dag forankret i agile, cloudbaserede infrastrukturer med målrettede micro services, og nye virksomheder, der er født digitale, benytter sig af en gigantiske global værktøjskasse med digitale services, der som standard er udviklet til bla. at give brugerne nemt adgang til automatiseret overholdelse af sikkerhedsregimer som bla. GDRP, MDR og HIPAA.

At udvikle og tilpasse services fra den globale cloudbaserede værktøjskasse er en industri i hastig vækst, og ikke mindst de private aktører inden for life science er store aftagere og bygger nye virksomheder på baggrund af disse services. De udvikler selv nye koncepter og produkter enten i samarbejde med cloudleverandørerne eller benytter forskellige SaaS- og PaaS-specialister, som opererer inden for life science.

Danmark har mulighed for at opnå en global styrkeposition på området for digitale services, der understøtter forskning og innovation inden for life science. Med et udgangspunkt som en af verdens førende producenter af medicin og sundhedsteknologi og en klar førerposition, når det kommer til digitalisering, har Danmark et omdømme, der kunne bane vejen for potentiel meget stor international efterspørgsel.

BRANCHENYT
Læs også