Serier

Cannabis-industrien overses i regeringens nye strategi for life science

Med de rette politiske og administrative håndsrækninger kan den medicinske cannabis-industri yde et væsentligt bidrag til væksten i life science-sektoren. Det overser regeringens nye strategi.

Corona rammer verden

Som erhvervsminister Simon Kollerup skriver i et indlæg her på Finans, vil regeringen have fokus på life science-området som en del af sin samlede corona-recovery-plan. Det er en god idé. Født ud af nødvendigheden af både at have lægemidler og økonomi til at modstå langtidseffekterne af covid-19.

Regeringens udspil til en ny life science-strategi rummer ganske visionære elementer. Positivt er det også, at medicinsk cannabis er nævnt eksplicit, selvom det kun er parentetisk; som en industri med et lokalt erhvervspotentiale. Den medicinske cannabisindustri er imidlertid langt mere end det.

Potentialet er enormt og kan bidrage til at realisere de ganske ambitiøse vækstmål, som skitseres i regeringens strategioplæg. Konkret vurderer en rapport fra Cowi, at værdien af det europæiske marked for medicinsk cannabis har en årlig værdi på ca. 50 mia. kr. i 2023. Dette marked kan danske virksomheder få en meget stor del af, da produktionskapaciteten allerede er til stede. Men det kræver en række forudsætninger opfyldt.

Maskinen skal virke

Først og fremmest kræver det, at Danmark kender sin besøgelsestid og målrettet understøtter den medicinske cannabisindustri med de nødvendige rammevilkår. Regeringen siger det selv. Vi er nødt til ”løbende at udvikle life science-industrien og styrke rammevilkårene, så vi kan indfri det store potentiale”.

I den forbindelse er det vigtigt at se, at rammevilkår ikke kun handler om store visioner for udnyttelse af ”big data”, men også om at få maskinrummet til at virke. Om at få de regulatoriske myndigheder ind i et smidigere og hurtigere samarbejde, således at det bliver muligt for virksomhederne at få deres produkter frem til patienterne. Både ude og hjemme.

Tager vi hjemmemarkedet først, må man bare konstatere, at rammevilkårene for den medicinske cannabisindustri ikke har været kendetegnet af den smidighed, som regeringen selv abonnerer på. Måske lyder det som et surt opstød, men det er faktisk bare en nøgtern konstatering, der ikke alene omfatter det rent produktrelaterede - GMP-certifikater og produktgodkendelser – men også selve infrastrukturen omkring forsøgsordningen. Dvs. manglende kliniske behandlingsvejledninger, manglende dataindsamling, manglende videndeling og efteruddannelse af klinikerne m.v. Fungerer hjemmemarkedet ikke, har det alvorlige konsekvenser.

Vindue mod verden

For danske patienter har det den konsekvens, at de ikke får den behandling, de ellers kunne have fået, eller at de presses ud på et uigennemskueligt, illegalt marked. For den enkelte er dette naturligvis alvorligt. Det er det imidlertid også for Danmark.

Hvis man gerne vil bruge det danske hjemmemarked som reference eller udstillingsvindue mod verden, har rammevilkårene en afgørende betydning. Som det hedder i regeringens udspil: ”Hurtig ibrugtagning af produkter og bred anvendelse i Danmark fungerer som et kvalitetsstempel, som udenlandske sundhedsmyndigheder skeler til, når de foretager indkøb”. Korrekt set, og derfor gælder det naturligvis også for eksporten af medicinsk cannabis.

Danmarks reelle velstand skal måles på størrelsen af vores eksportindtægter. Life science-industrien er i førertrøjen, når det gælder om at ”skaffe brød på bordet” og skabe langtidsholdbar vækst. Med den rette politiske og administrative fokusering har den medicinske cannabisindustri mulighed for at yde et væsentligt bidrag til væksten i life science-sektoren og dermed til den danske samfundsøkonomi. Størrelsen på dette bidrag afgøres af regeringen og de politiske partier, når strategiudspillet skal omsættes til konkrete handlinger.

BRANCHENYT
Læs også