Debat

Skat på salg af boliger vil være samfundsskadeligt

Mange forhold taler for, at beskatning af gevinster på salg af ejerboliger vil gøre mere skade end gavn.

Den 12. maj læste jeg i Jyllands-Posten/Finans det indlæg, som fhv. kontorchef i Skat Michael Bjørn Hansen (MBH) havde skrevet om behovet for nytænkning og beskatning af gevinster på salg af boliger.

Som praktiserende arkitekt i mere end 50 år finder jeg det nødvendigt at imødegå MBH’s fejlagtige argumentation:

1. Ved beskatning af gevinster på boligsalg vil der være færre iværksættere, som vil kunne starte nye firmaer op, fordi de typisk fremskaffer de krævede sikkerhedsstillelser via de såkaldte ”inflationsskabte friværdier” i boligen. Uden disse ingen lån.
  2. Hvis man pludseligt indfører en salgsavance-skat, vil man opleve, at de fleste husejere måske vil være teknisk insolvente, hvis staten forlods opkræver en skat på 50 pct. af ”friværdierne” ved et salg – hvor panthavere som realkreditinstitutter og banker kun vil kunne kalkulere med at få udbetalt ca. halvdelen af deres udlån.

3. Hvis man ønsker at beskatte de såkaldte samfundsskabte friværdier, der er tilvejebragt i ”opgangstider”, bør de tilsvarende tab i ”nedgangstider” vel kunne fratrækkes som tab.
  4. Med vedtagelsen af ejendomsavance-beskatningsloven af 19. maj 1993 bliver boliger, der er beliggende på en grund, der er større end 1400 m2, beskattet. Det samme gælder erhvervsejendomme.
  5. For de mange ikke-offentligt ansatte, der må spare op til deres alderdomspensionering i deres boliger, vil MBHs idé være katastrofal.
  6. Det bliver et stort problem at godskrive de boligejere, som ikke har gemt kvitteringer for boligforbedringer, isolering etc.

At MBH tager fejl, kan også ses ved at studere boligprisindekset og sammenholde det med forbrugerprisindekset og tal fra Boligøkonomisk Videncenter for årene 1993-2020. Man vil så kunne se, at boligpriserne siden 1993 i gennemsnit er steget med ca. 7 pct. pr. år, mens Forbrugerprisindekset kun er steget med ca. 1 pct. pr. år.

Denne forskel på ca. 6 procentpoint tilskriver jeg de mange tekniske boligstandards-forbedringer, som boligerne er blevet tilført i disse 27 år i form af bedre isolering, bedre hårde hvidevarer, bedre materialer, etc.

Og glem ikke, at boligejerne allerede betaler ejendomsskatter, ejendomsværdiskat, grundskyld, forsikring etc., hvorimod ganske mange lejere modtager boligsikring og/eller boligydelse. Et økonomisk aspekt som også bør blive inddraget i diskussionerne, inden man griber til at realisere øget beskatning af boligejerne som foreslået af MBH !

Summa-summarum: Med dette indlæg håber jeg, at man ikke lader sig overbevise af Michael Bjørn Hansens synspunkter, blot fordi han har været kontorchef i Skat.

Læs også