Debat

Ministeren og Mærsk-center: Vi vil gøre det blå erhverv grønt

Danmark er en af de største søfartsnationer og et af de mest ambitiøse lande i den grønne omstilling. Derfor er det naturligt, at vi tager ansvar for at drive den globale udvikling mod en klimaneutral skibsfart. Det vil være til gavn for både danske virksomheder og vores klima.

Foto: Mikkel Berg Pedersen

Skibstransport har været den mest effektive måde at flytte varer på i tusinder af år, og intet tyder på, at det kommer til at ændre sig. Tværtimod peger alt i retning af, at langt størstedelen af verdenshandlen fortsat vil transporteres til vands, og derfor skal branchen fremtidssikres og gøres klimaneutral. International skibsfart står for 2-3 pct. af de globale CO2-udledninger, og det tal forventes at stige med 50 pct. i 2050, hvis vi ikke gør noget.

Det er ikke nogen let opgave, men hvis vi tager tyren ved hornene, er der et enormt potentiale. Både for dem, der finder grønne løsninger for skibene og for klimaet. En bæredygtig skibstransport vil påvirke alt fra rederier og skibsproducenter til CO2-fodaftrykket for en næsten endeløs række varer. Det vil skabe en positiv klimapåvirkning for næsten al handel og alle forbrugere. Det vil skabe grønnere arbejdspladser for vores fantastisk dygtige søfolk. Og så vil det skabe nye virksomheder og arbejdspladser i Danmark og internationalt.

Den omstilling kræver brændstoffer, der kan drive skibene på en bæredygtig måde, havne der investerer i den nødvendige infrastruktur til at håndtere omstillingen, og nye nulemissionsskibe der kan konkurrere med alle de skibe, der stadig drives af fossile brændsler.

Det er en lige så stor udfordring, som vi ser med elbiler og omstilling af kraftværker – med den lille tilføjelse, at opgaven foregår i alle verdens havne og på alle verdenshavene. Med andre ord er skibsfarten en stor udfordring for den grønne omstilling, og det kræver samarbejde på tværs af nationer, af sektorer, af det offentlige og det private.

Den 2. juni tog vi derfor et stort skridt. Vi lancerede en international shipping mission, som er et offentligt-privat samarbejde om at gøre skibstransporten grøn. Med Danmark i spidsen, og sammen med bl.a. regeringerne fra USA og Norge og private aktører – Global Maritime Forum og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Hele samarbejdet omfatter ti lande på tværs af fire kontinenter, og et delmål er, at 5 pct. af de oceangående skibe sejler CO2-neutralt i 2030. Det er nødvendigt med en international indsats for at accelerere den grønne omstilling, og derfor engagerer Danmark sig desuden i det europæiske storskalaprojekt IPCEI (Important Projects of Common European Interest), der skal sætte turbo på udviklingen af vedvarende brint som alternativt drivmiddel, hvor søfarten er en oplagt aftager.

Mange af løsningerne kender vi ikke endnu. Derfor vil vi med zero emission shipping-missionen understøtte innovative maritime virksomheder og projekter. Dem har vi mange af i Danmark, men den grønne omstilling kan skabe endnu flere. Det betyder arbejdspladser i alt fra produktion til forskning. Det betyder eksport og bidrag til det det danske velfærdssamfund.

For ude i horisonten kan den nye shipping mission også understøtte et nyt, grønt erhvervseventyr. Det er gode nyheder, for den slags erhvervseventyr har danske virksomheder allerede stor erfaring i at udvikle og brede ud til resten af verden.

Vi har en af verdens absolut største handelsflåder og nogle af verdens dygtigste søfolk, forskere og ingeniører. Og så har vi rederier, der skaber fremdrift, og som allerede har sat en retning for udviklingen. Eksempelvis forventer Mærsk at søsætte verdens allerførste CO2-neutrale, oceangående containerskib allerede i 2023.

Men vigtigst af alt: Det betyder en fremtid, hvor vi kan transportere varer fra A til B – grønt og ansvarligt.

Læs også