Et gyldent aktiehalvår: Should I stay or should I go?
Skal man som investor sælge alle sine aktier og glæde sig over, at man ikke behøver investere mere igen før i 2023? Eller tror man på, at der er mere at komme efter i aktiemarkedet?
Should I stay or should I go? Sådan lyder det velkendte spørgsmål fra Clashs rockklassiker af samme navn. Og det er et spørgsmål, som mange investorer er begyndt at stille sig efter et første halvdel af 2021, hvor aktiemarkederne har givet et afkast på mere end 15 pct. målt i danske kroner. Det svarer til to års afkast, eller cirka det dobbelte af, hvad man gennemsnitligt kan forvente sig på et år. Derfor er det helt naturligt, at man som investor nu overvejer, hvad man skal gøre med det flotte afkast, man holder i sine hænder.
Skal man sælge alt og så glæde sig over, at man ikke behøver investere mere igen før i 2023? Eller tror man på, at der er mere at komme efter i aktiemarkedet?
Historisk hører det til sjældenhederne, at aktiemarkedet starter så stærkt ud. Faktisk er det siden 1871 kun sket 16 gange tidligere for det amerikanske S&P 500-indeks. Alene det faktum gør, at man får lyst til at trykke på sælg-knappen og indkapsle gevinsten. Men det er ikke omkostningsfrit. Historien viser nemlig også, at et godt første halvår typisk efterfølges af endnu et.
I de 16 tilfælde, hvor første halvår har givet et afkast på 15 pct. eller mere, har andet halvår budt på et gennemsnitligt afkast på 8 pct. Der har naturligvis været år, hvor afkastet har været negativt, men igen er det også en sjældenhed. Vi skal helt tilbage til 1987 og Black Monday for at finde det seneste år, hvor det var tilfældet.
I et historisk perspektiv er sandsynligheden stor for, at aktieopturen fortsætter, og efter min mening er der heller ikke noget i omgivelserne, der peger på, at opturen vil stoppe brat i resten af 2021. Vi befinder os i et historisk stærkt opsving, og selvom opsvinget er modnet og væksten er på nippet til at toppe, er der stadig plads til mere i kølvandet på et 2020, hvor økonomien har været lagt i corona-koma. Der er selvfølgelig altid noget, som kan drille og udløse en 5-10 pct.-korrektion, men som sol og måne står lige nu, løber jeg gerne den risiko mod potentielt at få yderligere 8 pct. mere i afkast resten af 2021.
For nuværende er den stærkeste korrektionskandidat inflationsudviklingen i USA, og i skyggen står covid19-mutationer. Mister investorerne troen på, at den aktuelt historisk høje amerikanske inflation er midlertidig, dvs. drevet af sidste års corona-nedlukninger, kan stigende renter hurtigt ødelægge aktiefesten, for det er investorerne ikke positioneret til. Tværtimod er der købt ind på den amerikanske centralbanks meldinger om, at inflationen vil aftage igen, og at de har styr på udviklingen.
I min optik er glasset derfor mere halvfuldt end halvtomt, og jeg forbliver fuldt investeret, fordi der er mere at komme efter på aktiemarkedet i resten af 2021.
Ligeledes har investorerne tillid til, at vi undgår nye, genstridige mutationer og nedlukninger af vores økonomier med store vækstmæssige effekter til følge. For vi er især i den vestlige verden godt på vej til at blive vaccineret, og derfor er det svært at forstille sig en fremtid, hvor sidste års totale nedlukninger vil blive gentaget.
Vækstmæssigt kan vi godt klare genindførelse af mobilitetsrestriktioner, mens deciderede lukninger af butikker, fabrikker mv. er af en anden kaliber, som vil overraske os negativt. Effekterne vil dog være afdæmpede og midlertidige, så længe vi kan sætte vores lid til, at videreudviklingen af vaccinerne vil klare skærene for os. En gentagelse af sidste års aktienedtur på knap 30 pct. er derfor svær at forestille sig.
I min optik er glasset derfor mere halvfuldt end halvtomt, og jeg forbliver fuldt investeret, fordi der er mere at komme efter på aktiemarkedet i resten af 2021.
Er man uenig, ville jeg vælge at tage gevinsten, men ikke sælge ud af alt. I det forløb bør man sikre sig, at man har præcis den risiko, man ønsker at have. Så fylder aktieandelen mere nu pga. kursstigninger, er det med at få skabt den rette balance mellem ens aktiver i porteføljen. Er man kun investeret i aktier, er det måske tid at få skabt noget mere bredde, hvilket man kan bruge gevinsterne til. For som tidligere nævnt er vi på vej ind i en mere moden fase af opsvinget, og med det følger ofte, at trækhestene på aktiemarkeder skifter karakter. En god spredning mellem sektorer er lige så vigtig som spredning på forskellige aktivklasser og i særdeleshed, hvis du kun investerer i aktier.
Og tror man på, at inflationen stiger, kan man jo passende bruge gevinsten til at købe en ny cykel, et fjernsyn eller billetter til næste års vinterferie. For mens dine penge vil falde i værdi, hvis de bliver på bankbogen, har den slags forbrugsvarer det med at stige i pris i takt med, at inflationen tager fat.
Tine Choi