Medarbejdere vælger deres arbejdsgiver i fremtiden - ikke omvendt
Genåbningen af Danmark har vist danskerne fordelene ved et fleksibelt arbejdsliv, og det stiller nye krav til landets virksomheder i kampen for at rekruttere og fastholde medarbejdere.
Det seneste halvandet år har alting været kastet op i luften, og sommeren kommer som et velfortjent pusterum, hvor vi alle har tid til at lande på benene igen og finde os selv. For det har været et halvandet år med en turbulent hverdag, skiftende retningslinjer og ændrede arbejdsmønstre, og nu er tiden kommet til at klargøre os til et nyt og forandret arbejdsmarked.
Landets arbejdsgivere står med ét helt centralt spørgsmål, der kan have store konsekvenser for den enkelte virksomheds fremtidige vækstmuligheder, nemlig; hvordan indretter jeg min arbejdsplads til det nye arbejdsmarked, så jeg kan fastholde og tiltrække de bedste medarbejdere?
Flere ting har ændret sig, som har skubbet til magtforholdet arbejdsgiver og arbejdstager i mellem. For det første har mange i løbet af det forgangne halvandet år opdaget værdien ved et fleksibelt arbejdsliv, hvor en reducering af spildtid og en øget effektivitet har skabt plads til en bedre balance mellem arbejde, familie og fritid. For det andet ser vi et arbejdsmarked, der på rekordtid har genfundet styrken, hvilket har resulteret i en akut mangel på arbejdskraft på tværs af brancher.
Sideløbende foregår en global bevægelse, hvor individet – specielt i en digital og teknologisk kontekst – er ’free spirits’ og selvlærte teknologigenier, som ønsker langt højere formål end blot økonomiske midler. Det handler om at være del af en udvikling, hvor entreprenørgenet plejes med fokus på at gøre verden et bedre sted. Jeg kalder dette Silicon Valley Generationen, som vil arbejde med de største virksomheder, men ikke altid på de største virksomheders præmisser med forudsigelige karrierestier og iboende accept af, at anciennitet er vigtigere end evner.
Det er derfor ikke længere de aspirerende medarbejdere, der skal gøre sig attraktive for potentielle arbejdsgivere. Det er arbejdsgiverne, der skal vise, at deres arbejdsplads er et sted, den enkelte medarbejder kan se sig selv være i.
Dette ser jeg som en positiv udvikling og en potentiel katalysator til et nyt og bedre arbejdsmarked, der fokuserer på forskellighed, og hvor man har individet som fokus.
Jeg tror, at vi har set startskuddet til et individualiseret arbejdsmarked. Et arbejdsmarked med plads til at skabe en hverdag, den enkelte medarbejder kan trives i og motiveres af.
Under corona er der sket en udvikling og manifestering i forhold til præferencer, når det kommer til, hvor man vil udføre sit arbejde - på kontoret, remote eller en blanding. Hos Intellishore har vi alle tre, og det er essentielt for os, at det er individet, der er i fokus, i forhold til hvad der motiverer og virker bedst for den enkelte. Blandt andet har flere medarbejdere dedikeret blokeret slots om morgenen og eftermiddagen til deres familier eller til at komme en tur ud på klatrevæggen eller i vinklubben. Dette ser jeg som en generel tendens, som fremtidens arbejdsplads skal og må omfavne for at tiltrække og bibeholde de bedste medarbejdere.
Vi ved, at det er passionen, der driver værket, og jeg ser det som en generel udvikling, at fremtidens medarbejdere søger arbejdsplader, hvor de netop kan kombinere deres faglige interesser, uden at gå for meget på kompromis med deres personlige interesser og passion. Derfor skræddersyer vi, i samarbejde med vores medarbejdere, deres ”game plans” som vi kalder dem, så de har mulighed for at dyrke deres passioner. Det kan være pro bono-arbejde for organisationer, der ligger dem på hjerte eller muligheden for at dyrke klatring, spille CS:GO eller noget helt tredje.
Jeg tror, at vi har set startskuddet til et individualiseret arbejdsmarked. Et arbejdsmarked med plads til at skabe en hverdag, den enkelte medarbejder kan trives i og motiveres af. Og som jeg ser det, er en god medarbejder en motiveret medarbejder – og en motiveret medarbejder er en medarbejder, der bliver længere og skaber mere værdi i virksomheden og verden omkring os.
Sonu Banga