Bil på abonnement kan blive genvejen til fremtidens købere
Abonnementsordninger har spredt sig til bilmarkedet, og selvom efterspørgslen er begrænset, kan tilbuddet blive en vigtig vej til kunderne for bilproducenter, importører og forhandlere.
Bilbranchen undergår i disse år en forvandling. Det ses mest åbenlyst på overgangen fra benzinbiler til de grønne biler. I juni i år var hver tredje bil, der blev solgt i Danmark, enten elbil eller plugin-hybrid, og den andel kommer kun til at vokse i fremtiden.
Det er dog ikke kun overgangen til el, der i øjeblikket omformer markedet. Samtidig sker der nemlig en opblomstring af nye ejerskabsformer i kampen om slutkunderne blandt producenter, importører og forhandlere.
Et af de nyeste tilbud er muligheden for at købe bil på abonnement.
Efter i årevis at have været forbeholdt aviser og mobiltelefoner, har abonnementsformen i dag spredt sig til alt fra strømper til opladning til elbilen. Derfor er det ikke overraskende, at danskerne i dag også kan få et abonnement på selve bilen som et alternativ til både bilkøb og leasing, hvor bindingsperioden er længere.
Et eksempel på en udbyder af abonnementsløsningen herhjemme er virksomheden Dribe, der er ejet af Danmarks største bilkoncern Semler Gruppen. Med et fast kontingent kan man her skifte bilpakker fleksibelt, så man i princippet kan parkere en ny bilmodel i garagen hver måned.
Årsagen til fremkomsten af de nye abonnementstilbud er, at især de yngre bybilister efterspørger mere fleksible løsninger. Samtidig ønsker bilproducenter, importører og forhandlere alle at komme tættere på slutkunderne - hvilket også er grunden til, at eksempelvis Volvo i øjeblikket gentænker bilforhandlernes rolle, så relationen til kunden i højere grad ejes af Volvo selv.
Som udbyder kunne økonomien i abonnementsløsningerne ellers få en til at tøve. De korte bindingsperioder og det hurtige værditab på bilerne gør marginerne små på det nye marked.
Samtidig er efterspørgslen efter abonnementsløsninger på biler blandt kunderne forholdsvis begrænset sammenlignet med ejerskab og konventionel leasing. Alligevel ser de større spillere potentiale i abonnementsløsningerne som en del af deres produktkatalog på den lange bane.
For selvom det for markedsspillerne kan være dyrt at investere i abonnementstilbud til kunderne, så kan en abonnementsløsning være adgangsbilletten til et forbrugersegment, man ellers ikke havde nået.
Ligesom der er god sandsynlighed for, at abonnementskunderne med tiden kan forvandles til leasingkunder, hvor aftaleperioderne er længere og marginerne større for virksomhederne.
Så selvom abonnementer på biler næppe bliver den nye normal for danskerne i den nærmeste fremtid, så kan tilbuddet blive et attraktivt nicheprodukt for en ny generation af bilister. Og dermed et vigtigt kontaktpunkt for både producenter, importører og forhandlere.
Christoffer Husted Rasmussen