Serier

Det betaler sig at holde fast i fleksible arbejdsformer – også efter corona

Coronapandemien har skærpet lederes fokus på medarbejdernes velbefindende, og selvom arbejdspladserne åbner igen og restriktionerne tilbagerulles, bør organisationer ikke falde tilbage til hverdagen før covid-19. Grib i stedet muligheden for at skabe nye rammer med mere fleksibilitet, som fremmer medarbejdernes trivsel og velvære samt bundlinjen.

Corona rammer verden

I de seneste 18 måneder har mange menneskers måde at arbejde på udviklet sig markant. Nye teknologier, samarbejdsformer og arbejdstider er blevet udbredt med rekordfart, og mange organisationer har taget kvantespring. Der er nu en oplagt mulighed for at bygge ovenpå det lagte fundament med nye initiativer rettet mod øget fleksibilitet, medarbejdertrivsel og velvære. Det kan betale sig på en række parametre.

Deloittes Human Capital Trends-rapport fra 2021 undersøger, hvordan organisationer og ledere over hele verden kan udnytte erfaringerne fra corona-pandemien til at gentænke rammerne for arbejdet på en hensigtsmæssig måde. Konklusionen er, at der er et stort uudnyttet potentiale:

Organisationer med høj medarbejdertrivsel integreret i kulturen er bedre til at fastholde medarbejdere, højne deres engagement og er sågar mere produktive og med en bedre bundlinje som resultat. Samtidigt mindsker de medarbejdernes stressniveau, har færre, som brænder ud, og øger medarbejdernes omstillingsevne og robusthed over for forandringer. De, der mestrer dette, er kort sagt bedre rustet til at klare sig godt i fremtiden.

For mange er det dog lettere sagt end gjort: 8 ud af 10 af de knap 9.000 respondenter svarer, at øget medarbejdertrivsel er afgørende for deres virksomheds succes, men kun 12 procent vurderer, at deres organisation lykkedes med det. Samtidig viser undersøgelsen, at ledere har tendens til at nedprioritere medarbejdertrivsel og velvære som værende et vigtigt mål, når de udvikler og transformerer organisationens måde at arbejde på.

Udvikling og work-life-balance er hjørnesten

Vigtigheden af øget medarbejdertrivsel bør kickstarte en række overvejelser på ledelsesgangene: Hvordan kan vi fremme den mangfoldige medarbejderstabs trivsel og fleksibilitet, så de kan yde deres bedste?

Der findes ikke en one-size-fits-all-løsning, men Deloittes undersøgelser viser, at virksomheder skal designe selve arbejdet, så den enkelte er motiveret og trives. Ifølge Human Capital Trends-rapporten benytter kun de færreste sig af denne tilgang.

Så hvordan griber man det an? På flere niveauer kan der foretages justeringer af hvordan, hvornår, hvor og af hvem, arbejdet udføres, ligesom den enkelte skal tilbydes de rette udviklingsmuligheder.

På organisationsniveau er det eksempelvis svært at overvurdere ledernes rolle i at opbygge en kultur, som fremmer trivslen, og man kan tage dette med i evalueringen af dem. Dertil kan man give medarbejderne mere selvbestemmelse over, hvornår og hvor de arbejder, så det kan foregå på tidspunkter og steder, hvor de føler sig mest produktive – 7 ud af 10 oplevede under coronakrisen, at muligheden for hjemmearbejde øgede trivslen og motivationen. Man kan sammensætte teams på baggrund af medarbejdernes præferencer og arbejdsstil og give den enkelte en friere rolle til at påtage sig opgaver, der motiverer og udvikler dem.

Muligheden for ambitiøs, strategisk opkvalificering af medarbejderne er ligeledes en hjørnesten i såvel deres velvære som organisationens evne til at komme fornuftigt igennem fremtidige kriser.

Dertil bør organisationen skabe transparens for medarbejderne omkring mulighederne for faglig udvikling, mentorordninger, projektdeltagelse, mulige netværk osv.

Mulighed for nytænkning

Coronakrisen har på sin vis fungeret som testcenter for nye arbejdsformer: Virksomheder har blandt andet set, at medarbejderne kan være produktive hjemmefra, løse opgaver udenfor vanlig arbejdstid, bruge digitale værktøjer og trives med øget autonomi. Pandemien har udløst en mulighed for at nytænke og transformere arbejdsrammer- og metoder, og den bør ledere gribe.

Gennem de seneste 18 måneder har egenskaber såsom kreativitet, tilpasningsevne, dedikation og robusthed været afgørende for erhvervslivet, og de vil formentlig blive ved med at være højaktuelle. Selvom det ikke er nok alene at bero sig på øget trivsel og velvære for at fremme disse egenskaber, er det en vigtig katalysator.

Det vil ikke alene højne den enkelte organisations bundlinje og produktiviteten, men også samfundet som helhed, hvis vores organisationer formår at løfte medarbejdernes trivsel og velvære. Heldigvis fortsætter visse organisationer udviklingen og handler på ambitionerne - flere vil forhåbentligt slutte sig til.

Læs også