Virksomheder kan være forskellen på klimabalance og klimakatastrofe
Erhvervslivet har et enormt ansvar og potentiale for at bidrage til en bæredygtig fremtid. Men hvordan?
Bæredygtighed er her, der og alle vegne. I politiske debatter. I virksomheders bestyrelseslokaler. I udviklingsafdelinger. I folkeskoler og videregående uddannelser. Selv i vores private hjem. Heldigvis. For det er vores allesammens fremtid, vi skal beskytte. Det går fremad. Men det går også for langsomt.
Denne uge er Verdensmålsuge, og det er klart, at virksomheder har et stort ansvar for at opnå disse mål – og i særdeleshed klimamålet. Vi har medarbejderne, vi har produktionen, vi har ressourcebehovet og transporten. Vi sidder derfor også med et enormt potentiale for at nå i mål med hele verdens ambition om et klima i balance. Rykker verdens virksomheder i samlet flok, rykker vi også nålen i den rigtige retning.
Bæredygtighed er i stigende grad blevet en integreret del af mange virksomheder. Men det er ofte forbundet med lange rapporter om virksomheders klima og miljø påvirkning og om tiltag, der mindsker denne påvirkning. Bæredygtighed er mange ting, og en bredere vision om bæredygtighed, der omfatter mennesker, profit og planeten generelt er nødvendig, hvis bæredygtighed skal være ”bæredygtig”.
En af nøglerne til at opnå langsigtet bæredygtighed er bedre teknologi, der kan øge effektiviteten og facilitere nye innovative idéer. Derigennem kan man bedre støtte den nødvendige udvikling i den omverden, man opererer i - og ikke blot støtte, men skabe positive og meningsfulde ændringer på kortere tid end ellers.
Denne vision er i overensstemmelse med idéen bag European Green Deal, som er EU’s plan om at opbygge en bæredygtig økonomi, hvor ingen personer eller steder lades i stikken. Virksomhederne spiller en vigtig rolle for dette mål, hvor bæredygtighed ses gennem en linse af langsigtede økonomiske, sociale, etiske og miljømæssige resultater. Vigtigst af alt er det en inkluderende vision, der forener alle interessenter i erhvervslivet – fra bestyrelsen til folk i det omgivende samfund. Alle arbejder sammen for at sikre en bedre fælles fremtid.
Så hvordan kan dette opnås? Vi har brug for mere end KPI’er med målsætninger, der er årtier ude i fremtiden. Flere tiltag om bæredygtighed skal begynde nu. Her er tre helt essentielle:
-
Giv de unge mere magt – det er deres fremtid, vi kæmper for i dag
Det er på tide at gøre unge talenter til en aktiv del af beslutninger om bæredygtighed. Det er trods alt dem, der vil blive mest påvirket af vores handlinger og de er morgendagens ledere. Gennem engagement i innovative programmer og initiativer kan organisationer bidrage til at bringe nye perspektiver og visioner til strategier om bæredygtighed. Når vi giver unge talenter mere indflydelse, er vi også nødt til at sikre, at de har de nødvendige færdigheder til at bringe deres visioner til live.
-
Ny teknologi er et must – vi får brug for flere unge digitale eksperter
Derfor skal vi fokusere på opkvalificering af unge talenter. Ifølge OECD’s beregninger vil flere end en milliard arbejdspladser sandsynligvis blive transformeret af teknologi i løbet af det næste årti. Dertil er teknologi en essentiel brik i den grønne omstilling. Dette gør digitale færdigheder til en nødvendighed, og virksomheder er de bedste til at drive denne udvikling - begyndende med deres egne medarbejdere. Virksomheder bør også overveje, hvordan de kan støtte udviklingen af digitale færdigheder i en bredere forstand og medvirke til at drive udviklingen på samfundsplan.
- Ingen kan løse klimaudfordringen alene – partnerskaber er vejen frem
Vi skal udnytte teknologiens potentiale, da den kan skabe nye muligheder og måder at operere bæredygtigt på. Med en verden på et kritisk klimamæssigt vendepunkt er det nødvendigt at drage maksimal nytte af alle tilgængelige midler. Derfor vil der være behov for partnerskaber. Gennem samarbejde og innovation er mange virksomheder i stand til at forbedre sig på flere bæredygtighedsparametre end ellers og dermed bidrage til de bredere mål. Alene kan vi lidt, sammen kan vi meget.
Fra kort til lang sigt
Forretningsmodeller skal kontinuerligt udvikles i en bæredygtig retning. Virksomheder er nødt til at være mere ansvarlige og tage et kritisk blik på deres egen værdikæde og omverden for at forstå, hvordan de kan skabe bæredygtige produkter, tjenester og løsninger. Det er nødvendigt, at filosofien bliver en del af den daglige drift. Hver investering, man foretager, skal føre mod en bæredygtig fremtid for alle interessenter. En reel intention om at opbygge en bæredygtig fremtid bør tilsidesætte jagten på kortsigtet afkast. Dog kan det kræve, at man gentænker sin kerne som virksomhed og sine forretningsmodeller.
De små skridt flytter os også fremad
Derudover bør man forsøge at gøre små klimamæssige fremskridt hver dag. Så hvad skal der til, for at få det til at ske? En plan, selvfølgelig. Men det vil også kræve agilitet og regelmæssige tilpasninger. Selv en treårig vækststrategi skal være smidig nok til at omfatte lovgivningsmæssige ændringer og skiftende prioriteter. En langsigtet forpligtelse til bæredygtighed, giver et stabilt grundlag og skaber forudsigelighed i en uforudsigelig verden. At lave en plan om at opnå klima-neutralitet kan virke overvældende og uhåndgribeligt. Men ved at opdele det i mindre og realistiske elementer i gennem hele værdikæden, herunder indkøb, produktion og forbrug, er det muligt at arbejde sig nærmere målet, skridt for skridt.
I alles interesse
Disse små og store ændringer udgør til sammen, hvad der er nødvendigt for fundamentalt og systemisk at ændre en verden, hvor styrende systemer på statsligt, organisatorisk og forretningsmæssigt niveau endnu ikke har ændret sig tilstrækkeligt for at sikre vitale systemer for vores samfund, som fødevareproduktion, drikkevand og ren luft, er fremtidssikret.
Bæredygtighed og Verdensmålene, der er særligt fokus på i denne uge, er i alles interesse. Jo før vi indarbejder de nødvendige ændringer i hverdagen, både professionelt og privat, jo bedre.
Vikram Sharma