Debat

Vi skal blive bedre til at lære af fremtiden i stedet for fortiden

Verden ændrer sig hurtigere og hurtigere. Derfor kan virksomheder ikke længere tage vigtige beslutninger baseret på, hvad der virkede i fortiden. I dag bliver ledelser nødt til at kigge op fra deres spor og i stedet tage pejling efter det landskab, de har i horisonten.

Hvem i din direktion er ansvarlig for data?

Der er desværre stor sandsynlighed for, at svaret er ’ingen’. Det er nemlig kun godt hver tredje virksomhed (36 pct.), der har forankret ansvaret for data på direktionsniveau. Det viser en ny Accenture-analyse. Det er et problem, at der ikke er mere fokus på data på ledelsesniveau. Det er nemlig blevet både sværere og vigtigere for ledere at kunne tage kvalificerede strategiske beslutninger i en verden af hastig forandring.

Hastigheden af de forandringer, virksomheder må forholde sig til, betyder, at det ikke længere er nok at navigere efter historiske data. De fleste data er af natur bagudskuende, da de altid er udtryk for, hvordan tingene tidligere har set ud – eksempelvis hvordan kunderne har reageret i en bestemt situation.

Pointen er, at forudsætningerne hurtigt kan ændre sig, så adfærden alligevel bliver uforudsigelig. At navigere efter historiske data risikerer derfor at svare til at stå på ski med hovedet mellem benene og styre efter sine egne spor i stedet for at tage pejling af landskabet foran sig.

I stedet vender de mest fremsynede virksomheder sig mod mere avancerede analyser, der ved hjælp af både kunstig intelligens og realtids-data gør det muligt at se nye mønstre hurtigt og dermed kunne reagere på fremtidige markedsbevægelser eller udfordringer, allerede inden de har materialiseret sig. Med andre ord et kig ind i fremtiden.

Desværre er det primært de store, udenlandske virksomheder, der rykker, mens mange danske virksomheder slet ikke er kommet i gang på dette område. Det er ærgerligt, for barriererne for at komme i gang er ikke så store, som mange måske tror. Der findes standardiserede værktøjer, og det er ofte muligt at købe relevante eksterne data, uden at det vælter budgettet.

Ud over at få fokus på data i den øverste ledelse ser jeg tre nøgler til at komme i gang: Den første er at komme med på cloud-bølgen. Vi taler oftest om cloud ud fra et ønske om at spare penge. Et langt vigtigere perspektiv er, at cloud kan give adgang til egne data på en enklere måde – og cloud-løsningerne indeholder ofte gode værktøjer til at analysere data.

Dernæst handler det om at have de rigtige kompetencer. Mange tror fejlagtigt, at de har behov for dygtige it-profiler for at få værdi af data og kunstig intelligens og overser, at det ikke nødvendigvis er det sammen som data-kyndige personer. Der er ude i virksomhederne behov for folk, der forstår at analysere data.

Det hænger tæt sammen med det sidste punkt: En løsning er ikke bedre end de data, den bliver fodret med. Det er vigtigt at udvælge de rigtige datapunkter. Man bør have nogle trenddata, som ikke er ens egne, så analysen bliver så valid som muligt.

For mig er spørgsmålet ikke, om vi har råd til at kigge ind i fremtiden. Mere om vi har råd til at lade være.

Læs også