Serier
BREAKING

Corona viste os, at teknologi er en vigtig nøgle til bedre læring

Ny digital teknologi kan skabe den ro og fordybelse til at lære, som mange elever oplevede under coronanedlukningen – også selvom den fysiske skoledag er tilbage. Det kræver, at vi tager koblingen mellem lyd og læring alvorligt og bruger teknologi i undervisningen.

Corona rammer verden

Forestil dig to ens klasser på samme etage i en skole. Eneste forskel er, at det ene klasselokale vender mod en jernbane, hvor et tog kører forbi 15 gange i løbet af skoledagen. Er der mon forskel på de to klassers læring?

En del, ja. Eleverne med toget som nabo er i gennemsnit et helt år bagud i læsning sammenlignet med deres kammerater i lokalet på den anden side af bygningen. Da klasselokalet bliver lydisoleret, stiger elevernes karakterniveau i læsning med et helt skoleår, fordi de nu har ro til at koncentrere sig.

Eksperimentet har jeg fra den amerikanske forsker og forfatter Arline Bronzaft, som for nyligt gæstede mine kollegers podcast om lyd og akustik i uddannelsessektoren.

Hendes banebrydende undersøgelse på skolen på Upper Manhattan tilbage i 80’erne har grundlagt en vigtig forståelse af, hvilken indflydelse lyd har på menneskers velbefindende og dermed vores evne til at lære nyt.

Det er indsigter, som nu igen er højaktuelle. At lyd kan være enten god eller dårlig, blev tydeligt for enhver, da covid-19 sendte elever over hele verden i hjemmeskole. Pludselig var det ikke de fysiske men teknologiske lydforhold, der gav udfordringer for elevernes læring.

Vi ved fra egne studier, at dårlig lyd under virtuelle møder – hvilket onlineundervisning vel også kan kategoriseres som – kan føre til frustration og stress hos deltagerne. Enten fordi de oplever baggrundsstøj, afbryder hinanden eller må gentage sig selv.

Det kan være blandt årsagerne til, at 45 pct. af eleverne i 5. og 8. klasse ifølge Børne- og Undervisningsministeriet var mindre motiverede under nedlukningen end før.

Pandemien viste, at fysisk sammenhold og fællesskab er en helt essentiel del af at gå i skole, men det blev også tydeligt, at mange elever havde det rigtig godt med mere ro og færre forstyrrelser til at fordybe sig og lære i eget tempo, sådan som Børne- og Undervisningsministeriet og flere andre har påpeget.

Vi skal for alt i verden ikke tilbage til situationen før corona, hvor hver femte skoleelev, ifølge Undervisningsministeriet, ”altid” eller ”for det meste” blev forstyrret af larm i klassen.

Der tales meget om at styrke den danske folkeskole og sikre et højt udbytte af undervisningen. Nu er tiden inde til, at vi fokuserer på, hvordan nye teknologiske muligheder kan skabe bedre læringsforhold i vores skoler.

Foruden hurtigt internet, gode computere og skærme med kvalitetskameraer, der samlet giver gode vilkår for læring, handler det også om bedre lydudstyr, så eleverne bedre kan lukke støj ude og fordybe sig, selvom de er mange i et klasselokale. Så muliggør vi også mere onlineundervisning i fremtiden.

I et amerikansk studie blandt 1.145 elever svarer to tredjedele, at de ser positivt på mere onlineundervisning fremover, og at onlineundervisning faktisk kan være lige så værdifuld som fysisk. Og spørger man lærerne, vil 9 ud af 10 fremover bruge mere teknologi i undervisningen end før coronakrisen, viser en international rundspørge fra Microsoft.

Men det kræver, at vi ikke per automatik skynder os tilbage til de vante læringsmetoder fra før pandemien, men udfordrer den måde, klasseundervisning kan foregå.

De digitale syvmileskridt, som uddannelsessektoren tog under nedlukningen, må ikke svinde ind, nu hvor hverdagen er vendt tilbage. Det er vigtigt, at vi fortsætter med at spotte og bruge nye teknologiske muligheder til at løfte kvaliteten i undervisningen for fremtidens generationer.

Lyd og læring hænger uløseligt sammen, og ny digital teknologi kan være en vigtig nøgle til at forbinde de to.

Læs også