Debat

Ladestandere kan udnyttes meget bedre med ny teknologi

Med et stigende salg af el- og hybridbiler i Danmark er ladestandere blevet et brandvarmt emne, og det kan ikke gå hurtigt nok med at anlægge flere ladestandere, siger aktørerne i branchen. Men de fleste overser, hvad vi med teknologi kan gøre for ladeinfrastrukturen allerede nu.

De seneste uger har vi overalt kunnet læse, hvordan ladeinfrastrukturen til el- og hybridbiler kritiseres for at sakke bagud. Kritikken går på, at mængden af ladestandere halter, mens salget af elbiler ryger i vejret. Det kan resultere i lange køer ved ladestanderne langs motorvejene og i byerne samt skabe utryghed blandt elbilister.

Mens langt de fleste aktører ser flere ladestandere som den eneste løsning, er der dog meget, vi kan gøre for at komme problematikken til livs. Nøgleordet er belægningsgrad, og løsningen ligger i teknologi. Selvom det er et fuldstændig overset punkt i debatten om ladestandere, er der nemlig tre oplagte måder, vi kan hjælpe elbilister til flere opladningsmuligheder her og nu.

Intelligent køsystem til ladestandere

For elbilister er det velkendt at køre forgæves i jagten på en ledig ladestander. Så hvorfor ikke indføre et intelligent køsystem, hvor elbilister i f.eks. større byer kan stille sig i en virtuel kø og få besked, når det er deres tur? Det ville sikre lige adgang for alle og øge ladestandernes belægningsgrad markant, mens overbelastede ladepunkter aflastes.

Regnestykket er simpelt: Ifølge Danmarks Statistik pendler en dansker i gennemsnit 22 km om dagen. Med en almindelig ladestander tager det maksimalt 30 minutter at oplade bilen til status quo. Det betyder, at én ladestander kan servicere 24 elbiler i løbet af en dag og 12 i løbet af dagtimerne.

Lige så relevant, det er i storbyerne, lige så vigtigt er det for virksomheder med ladestandere. Med samme tal fra ovenstående eksempel behøver en virksomhed kun én ladestander til at oplade 16 biler i løbet af en arbejdsdag.

Semioffentlige ladestandere

Og samme ladestander kan programmeres til at være offentligt tilgængelig uden for arbejdstiden, hvor virksomheder og foreninger med ladestandere kan hjælpe andre elbilister og tjene investeringen hjem.

Ladestanderne kan gøres private og offentlige alt efter behov som en slags semioffentlige ladestandere. Virksomheder kan sikre, at kun medarbejdere kan oplade i løbet af arbejdsdagen, mens udefrakommende kan benytte ladestanderne resten af døgnet.

Kan vi aktivere virksomheds- og foreningsejede ladestandere, åbner vi for et helt nyt ladenetværk, der med et svuptag øger det samlede antal ladestandere. Og kan vi booke de tilgængelige ladestandere, har vi højst sandsynligt fundet kuren mod den velkendte rækkeviddeangst.

Reservér en ladestander

Den tredje løsning kan være et bookingsystem af ladestandere. Langture i elbil kræver ofte en opladning på vejen. Desværre er det almindeligt at støde på lange, ukoordinerede køer ved DC-ladestanderne, hvor reglerne er som i det vilde vesten. Du risikerer at sidde i en kø til ladestanderen uden en tidshorisont for, hvornår du kan oplade. Havde vi et simpelt bookingsystem, kunne vi løse køproblematikken ved hurtigladerne og gøre det nemt at krydse lange distancer i elbil uden at frygte manglende opladningsmuligheder.

Løsningerne er ikke uden forbehold. De kræver, at vi med elbiler samarbejder, hjælper hinanden og tillægger os nye vaner. Men mit indtryk er, at vi allerede er gode til netop det.

Indrømmet: Jeg leder selv en virksomhed, der arbejder med ovenstående koncepter, så jeg har min holdning af en årsag. Men når ladestanderne har så afgørende en betydning for omstillingen til grøn transport, undrer det mig, at endnu ingen har påpeget det ulogiske i den måde, vi som samfund driver dem på lige nu.

Alt i den grønne omstilling handler om, at vi anvender vores ressourcer bedst muligt og udnytter det fulde potentiale af det, vi har til rådighed. Det gælder mad, der er i overskud, glas, der genbruges, tøj, der genanvendes, så hvorfor ikke også sørge for, at alle ladestandere, der står ved virksomheder og foreninger, er i brug i stedet for bare at sætte flere op?

Hvis ikke vi angriber ladestanderdebatten fra en ny vinkel, risikerer vi at stå med en overflod af ladestandere om få år. Og så bliver det svært at opnå Transportministeriets ambitiøse målsætning om 775.000 elbiler i Danmark i 2030.

Læs også
Top job