Debat

Har Meta sat kursen for fremtidig succes?

Facebook er blevet til Meta. Et branding-stunt kombineret med en forretningsøvelse, som har til formål, at fremstille Zuckerberg & Co. som en ny helt type virksomhed. Men er det her en storm i et glas vand, eller er der mening med galskaben?

Forrige uge var domineret af ét navn: Facebook. Eller jeg mener Meta. Virksomheden Facebook ændrer navn til Meta. Fremover skal Meta være en paraplyvirksomhed, som huser virksomhedens apps Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus etc., såvel som deres fremtidige innovationer indenfor “the metaverse”.

Et træk, der skabte en del forvirring, men skal adskille og fokusere aktiviteterne i det pressede firma. For mon ikke, at Mark Zuckerberg godt ved, at Facebook ikke kan fortsætte som hidtil? Det er en cash cow med brækkede ben. Med dalende appel blandt de unge brugere og flere afslørende ‘Facebook Files’ er det blot et spørgsmål om tid, inden det får konsekvenser for forretningen.

Vi har set denne brandingøvelse før, da Google skiftede navn til Alphabet. Selskabet var i modvind og havde brug for at fjerne forbrugernes og politikernes fokus fra de møgsager, som Google stod i. Men pas på med at dømme det kun som en fejl. Hvis man tror, at målet for Alphabet var, at vi skulle ende med at bruge navnet, tager man fejl. Det var en forretningsøvelse. De ville separere deres forretningsenheder, så alt ikke rimer på Google. Mens deres vigtigste forbrugervendte brand stadig er Google, så har Alphabet banet vejen for nye innovationer under andre brands.

Meta er et forsøg på det samme. Altså et “house of brands”, hvor de enkelte forretningsenheder skal holdes separat fra modervirksomheden. For Facebook-brandet kan ikke rumme metaverse-initiativer. Det er for fokuseret på én ting og for skadet af for mange politiske sager. Derfor er navneskiftet i højere grad et symbol på en restrukturering og refokusering af virksomheden end blot et marketingstunt. Hvorvidt dette vil lykkes, vil i lige så høj grad være defineret af eksekveringen af de nye forretningsinnovationer, og det er lige netop det, som er Metas formål.

Find selv på noget, Zuckerberg

Det er essentielt, at Meta viser, at de kan skabe et nyt produkt, som folk har lyst til at købe/bruge. Tidligere har virksomheden købt sig til innovation, apps og funktioner, eller kvalt konkurrerende forretninger ved at kopiere deres funktioner. Men med Meta lægges der op til at skabe noget selv. Folkene bag er dygtige teknisk og operationelt, men vi har stadig til gode at se dem skabe den helt store innovation, som de gjorde med moderproduktet tilbage i 00’erne.

Derfor er Zuckerberg og co. i gang med den helt store charmeoffensiv. Er det her en stor fejen-ind-under-gulvtæppet? Selvfølgelig! Men udfordringen er, at lige meget hvor mange brandingøvelser Meta gennemgår, vil folk have svært ved at tilgive dem for den situation, som de (læs: Facebook) på mange måder har sat verdens samfundet i. Her taler vi om en helt igennem uansvarlig ageren og manglende ansvar for konsekvenserne af deres produkt. Oven i det spiller Zuckerberg’s personlige brand også en stor skurkerolle.

I den ultratransperante verden, som de har været med til at skabe, er der nemlig ikke langt til ny information. Og en reel turnaround, kræver lige så meget handling og investering, som de er klar til igangsætte når de hyrer 10.000 nye medarbejdere, så de kan fremvise et produkt hurtigst muligt og sætte sig på hele ‘metaverset’.

Så langt, så godt

Hvis vi med rette skal kunne vurdere Meta-beslutningen fra et strategisk perspektiv, må vi sætte vores personlige holdning til side og prøve at forstå hvorfor. For virksomheden kan sagtens stå med vor tids største etiske problem, og samtidig tage kloge forretningsbeslutninger.

Er Meta dermed lykkes med at vende hele forretningen og brandet ved ét simpelt navneskifte? Nej. Men det ville være naivt at tro, at Meta forventer det. De står overfor mange udfordringer de kommende år, og lad os alle sammen håbe at de tager det lige så seriøst som deres nye ‘metaverse’. Men med denne strukturelle ændring står de med et brandmæssigt stærkere udgangspunkt og har sat en ny kurs for (hvad de håber, er en) succes. Og det var nok intentionen fra start af. Der er skabt plads til nye innovationer og gjort klart til det helt store “metaverse”.

Læs også
Top job