Kan du SÅ opføre dig ordentligt!
Dannelse er lederskabets helt basale forudsætning. Det er godt for virksomhedens bundlinje, og vi giver ikke følgeskab til nogen, der bruger andre mennesker som instrumenter.
Både privat og professionelt er jeg forundret over, hvordan nogle mennesker opfører sig taktløst. Linkedin-kontakten, som sendte mig en perfid besked, fordi vi havde forskelligt syn på diversitet. Lægen, som talte hen over hovedet på mit familiemedlem. Headhunteren, som blev helt tavs, da jeg skrev en venlig mail med et ”nej tak” til et konkret job. Ejendomsmægleren, som ikke overholdt aftaler. Mangelvaren er dannelse.
Andre mennesker er ikke instrumenter
For mig handler dannelse bl.a. om at respektere andre mennesker, at møde andre med venlig interesse, at overholde aftaler, at være høflig og at tale pænt. Dannelsen viser sig netop, når vi uanset vores konkrete egeninteresse i her-og-nu-situationen behandler andre ordentligt. Den gamle talemåde har fat i noget af kernen: Opfør dig ordentligt på din vej op, for du møder de samme mennesker på vej ned.
Eller sagt på en anden måde: Vi skal IKKE behandle andre mennesker som instrumenter i vores eget rationelle, profitmaksimerende projekt. For det første er det en uklædelig forråelse af relationen mellem mennesker. For det andet koster det på den lange bane. Enten fordi du mister muligheder eller relationer - eller fordi du mister dig selv.
Ledelse kræver dannelse
Dannelse er utvivlsomt godt for en virksomheds bundlinje, og jeg tror på det som en basal værdi. Hvis vi opfører os ordentligt som mennesker blandt mennesker, gavner det virksomheden på langt sigt. Ikke mindst i en transparent økonomi, hvor en voksende del af værdiskabelsen sker mellem mennesker, og hvor den intellektuelle komponent bliver stadig mere afgørende. Fokus på det enkelte menneskes motivation, energi, kreativitet og engagement er grundstenen i god ledelse.
Det kræver empati og ikke bare ”som-om-dialoger”. Vi kan måske nok frygte og adlyde ledere, der reducerer andre mennesker til instrumenter i deres projekt, men vi kan ikke betragte dem som sande ledere, og vi løber ikke en ekstra mil for dem.
Det er under pres, når situationen er kritisk, at lederen skal vise, at vedkommende i bund og grund er et dannet menneske. Den gode leder kan ikke smide disse værdier ud som barnet med badevandet. Uanset hvad bundlinjen måtte kræve, og hvor stor krisen end måtte være.
Omvendt er det præcis det moralske og menneskelige lederskab, vi kan give vores faktiske og reelle følgeskab. Uanset om vi er medarbejdere, kolleger, kunder eller leverandører. Hvis lederen optræder som et dannet menneske, slår det naturligt igennem i resten af organisationen. Hvis lederen gør det modsatte, ja, så slår det også igennem. Hvis du vil snyde dine medarbejdere, vil de også snyde dig.
Målet helliger ikke midlet
Vejen til at få den positive indflydelse på andre mennesker begynder med dannelse. Det er første trin – den basale menneskelige præmis – som skal være på plads, hvis du for alvor skal gøre en forskel som leder. På den lange bane bliver alle belønnet, hvis de agerer som dannede mennesker. Også selv om det kan forbyde én at skære en genvej på den korte bane.
Målet helliger ikke midlet. Så her er den til Linkedin-kontakten, lægen, headhunteren og ejendomsmægleren: Kan du SÅ opføre dig ordentligt! Også for din egen skyld.
Lars Sander Matjeka