Serier

Dårlige vaner på hjemmekontoret kan få drastiske konsekvenser ved ny nedlukning

Corona har gjort fleksible arbejderformer til den nye norm for mange ansatte. Desværre viser nye tal, at medarbejdernes adfærd på hjemmekontoret udgør en reel sikkerhedstrussel, der kan få store konsekvenser ved en ny nedlukning.

Corona rammer verden

I snart to år har danske virksomheder skulle navigere i pandemiens uforudsigelighed. I kortere og længere perioder var mange danskere – helt op til 1,4 millioner ansatte – fra den ene dag til den anden tvunget til at arbejde fra hjemmekontoret.

Heldigvis gik eksperimentet godt for langt de fleste. Mange har i dag fået et nyt syn på arbejdslivet og tidligere indgroede vaner med en øget balance mellem arbejde og fritid til følge. Samtidig har virksomhederne kunnet opretholde fyldte ordrebøger og produktivitet, hvilket er en af de medvirkende årsager til, at dansk økonomi har klaret sig så flot gennem krisen.

Men på trods af talrige eksempler på, at hjemmearbejdet har været til stor gavn for mange, er der også en bagside af medaljen ved den hybride arbejdsplads. Det viser en række undersøgelser og rundspørger, som vi har gennemført i HP. Her fremgår det tydeligt, at sikkerheden på hjemmearbejdspladsen ikke er en prioritet blandt rigtig mange ansatte. Det kan vise sig at være en stor udfordring, ikke mindst, hvis der skulle komme en ny nedlukning.

Risikabel adfærd

Den stigende risiko kommer særligt til udtryk i medarbejdernes digitale adfærd. Inden for de seneste 12 måneder har 74 pct. af it-afdelingerne set en stigning i antallet af medarbejdere, der åbner ondsindede phishing-links eller vedhæftede filer i e-mails. Det har helt naturligt også medført flere succesfulde angreb mod virksomhederne.

Mest iøjnefaldende er, at det særligt er de unge såkaldt ’digitalt indfødte’ kontoransatte på 18-29 år med f.eks. et studiejob, der tager lettere på sikkerheden. Denne gruppe er dobbelt så tilbøjelig som gennemsnittet til at udskyde sikkerhedsopdateringer, mens hele 42 pct. aldrig eller sjældent opdaterer deres password.

Delt ansvar

Under den første nedlukning i marts 2020 kunne det umiddelbart virke som et mindre problem, at sikkerheden ikke var prioriteret særlig højt på manges hjemmekontorer. Alt gik meget stærkt og mange troede, at der var tale om en midlertidig løsning. Men her næsten to år senere taler statistikken sit eget tydelige sprog: den hybride arbejdsplads er kommet for at blive.

Derfor er det et alvorligt problem, at vores sikkerhedsvaner ikke er fulgt med udviklingen. I yderste konsekvens kan det betyde, at det er for risikabelt og dyrt for virksomhederne og it-afdelingerne at lade de ansatte tage arbejdet med hjem. Et enkelt succesfuldt hackerangreb kan let løbe op i enorme summer, hvilket vi har set talrige eksempler på herhjemme på det seneste.

Det fratager naturligvis ikke virksomhederne for hovedparten af ansvaret. Det handler bl.a. om at udstyre de ansatte med den nødvendige sikkerhed på de enheder, de anvender på arbejdet, uanset om det foregår derhjemme, på kontoret eller på farten. Men samtidig påhviler der også medarbejderne en opgave i forhold til i langt højere grad at omstille deres digitale adfærd til en hverdag, hvor spillereglerne har ændret sig, hvis de fortsat ønsker at kunne arbejde hjemmefra.

Hvis ikke, risikerer en ny nedlukning med tvunget hjemmearbejde at koste virksomhederne dyrt. I sidste ende kan det føre til, at mange af denne årsag vil blive frataget de goder, som den fleksible og hybride arbejdsplads har bidraget med. Det er ingen interesseret i – hverken de ansatte eller virksomhederne.

Læs også
Top job