Kære forbruger: Du er speederen i socialt ansvarlig omstilling
Krumtappen i en mere bæredygtig verden er social ansvarlighed, og som forbruger er du den speeder, der virkelig kan sætte fart på omstillingen.
Inden for klassisk økonomi findes begrebet eksternalitet. Begrebet betyder, at tredjepart påvirkes – positivt som negativt – af, at en virksomhed producerer et produkt og derefter sælger det på et marked.
Eksemplet er forurening som en konsekvens af produktionen, hvor køberen af produktet typisk ikke rammes af forureningen, og hvor virksomhedens fokus er at holde omkostningerne nede og dermed ikke tillægger forureningen væsentlig betydning. Taberne er de samfund, der lægger miljø til produktionen.
Det er interessant, at vi de seneste par år har set en ændret indkøbsmentalitet. Forbrugerne tillægger tredjepartens ulempe større betydning for deres køb. Flere fravælger produkter fra selskaber, der ikke opfører sig tilstrækkeligt ansvarligt. Det skaber en sense of urgency hos virksomhederne, som er nødt til at reagere for at forsvare deres markedsandele.
Så kære forbruger: Du har meget at skulle have sagt. Men det kræver, at du forstår, hvordan din stemme bliver hørt. Lavthængende ”klimafrugter” plukkes heldigvis let, og faktisk kan man her finde inspiration til sin videre færd. Helt uden at være særlig klimabevidst. Mange har nemlig en god idé om, hvilke produkter og serviceydelser der CO2-belaster kloden. Det er rettesnor i deres private indkøb. Dermed påvirkes markedet til at tage højde for tredjepart, hvad angår klimaet.
Vi skal beslutte os for, at det er vigtigt, at folk, vi aldrig møder, også trives. I sidste ende kommer det os alle til gode.
Det er straks vanskeligere med hensyn til social ansvarlighed.
Løsningen har været almisser i form af støtte til NGO’er eller virksomheders Corporate Social Responsibility, CSR. Men der er ikke tale om, at man har implementeret det i forretningen. Og så er det ikke underligt, hvis ens kunder er ligeglade. For mig at se er det en hamrende ineffektiv måde at gå til problemet på.
Lykkeligvis spirer startups frem nu, som ønsker at bygge deres kommende forretninger på en kombination af økonomisk og medmenneskelig bæredygtighed. Når man starter en virksomhed fra bunden, er det markant lettere at gå til - lige indtil man møder kunder, der ikke værdsætter den sociale ansvarlighed. I min bog værdsætter man ikke social ansvarlighed og tager ikke sit ansvar som forbruger alvorligt, hvis man vælger et billigere, socialt uansvarligt produkt. Jeg forstår dog godt, at man træffer valget. Det har jeg selv gjort i perioder af mit liv, hvor pengene var små og indsigten begrænset.
Nu, da 2022 banker på, opfordrer jeg dig, kære læser, til at fokusere på social ansvarlighed i dit daglige indkøb. Vi skal sammen skabe en større fortælling, der gør livet bedre for andres børn. Vi skal beslutte os for, at det er vigtigt, at folk, vi aldrig møder, også trives. I sidste ende kommer det os alle til gode. Vi skal alle tillægge det værdi, at livet bedres for andre, når vi nyder en vare eller serviceydelse.
Som forbruger investerer du indirekte i de virksomheder, du køber dine produkter fra. Du har en enorm indflydelse på hastigheden, hvormed vi som samfund omstiller os til socialt ansvarlig produktion. Stem gennem dine valg i indkøbsjunglen. Husk, at netop din adfærd er væsentlig for omstillingen.
De eksorbitante problemer angående social ansvarlighed kan løses, hvis flere forbrugere mobiliserer sig ved at træffe modigere indkøbsvalg. Hjælpen kommer nemlig ikke hurtigt nok fra politikerne. Den ”firkantede” forklaring er, at politikerne kun kærer sig om de befolkningsgrupper, de har besluttet sig for at repræsentere. Den sociale ansvarlighed har brug for en anden form for tilgang. Nemlig, at høj som lav ser de daglige valg som essentielle i at gøre en lille forskel i en stor verden.
Jeg er ikke perfekt, nej, og nogle af de valg, jeg træffer i 2022, bliver modigere end andre, ja. Men jeg vil hver dag gøre mig umage for at støtte social ansvarlighed. Jeg drømmer nemlig om en verden, hvor vi tillægger det værdi, at ikke bare vore egne, men også andres børn trives. Jeg håber, at du deler den drøm med mig, så vi sammen kan sætte speeder på omstillingen i 2022.
Kasper Holst Hansen