Her er toplederens 10 veje til succes i 2022
Hvad kendetegner en topleder anno 2022? ”Det kommer an på…”, vil mange sige, og i bund og grund er svaret ikke entydigt. Mit bud er derfor så godt som dit, men jeg vover alligevel skindet.
Jeg har i ferien bl.a. fordybet mig i bogen ”Den aktive bestyrelse” af Lars Bo Hansen og Steen Ernland. Ud over at være en meget læseværdig bog for alle, som beskæftiger sig med bestyrelsesarbejde, inspirerede den mig til at give mit bud på toplederens veje til succes i 2022.
1. Værdiskabelse
Skab værdi for ejere/aktionærer, kunder, medarbejdere og omverden. At gøre godt og tænke ud over egen grådige cigarkasse er ikke blot sympatisk men også essentielt for din og virksomhedens fremtidige berettigelse.
2. Ordentlighed
Som (top)leder har du et skærpet ansvar for dit etiske og moralske kompas, og for at passe på de mennesker, der arbejder for dig. Dannelse, konsekvens, respekt og ydmyghed er nøgleord. Mere sjæl og mindre ego er klædeligt for enhver.
3. Formål & kommunikation
Hvad vil verden savne, hvis virksomheden ikke eksisterer? Svaret skal være tydeligt og ægte, og i det hele taget skal du se det som en vigtig del af dit job at kommunikere både internt og eksternt (inklusive at bruge din stemme i samfundsdebatten).
4. Strategi & forretningsmodel
Sørg for at forretningsmodellen udvikles tilstrækkeligt og hurtigt nok, og skab forståelse og forankring af strategien i alle organisatoriske led for at sikre den nødvendige eksekvering. Farvel til pseudoarbejde, komplicerede organisationsstrukturer og uklar ansvarsfordeling.
5. Diversitet & inklusion
Resultater skabes gennem mennesker, og som (top)leder må du ansætte, rumme, udvikle og inkludere mennesker, som er anderledes end dig selv. Diversitet er en strategisk prioritet, og du har pligt til at se og udfordre dine egne biases.
6. Teknologi & data
En solid forståelse for teknologiens muligheder er et ufravigeligt krav, og det er dit ansvar, at der ikke underinvesteres i virksomhedens digitalisering. Lad information og beslutninger være baseret på data frem for følelser.
7. Klima & bæredygtighed
Undgå volumensyge, hvor toplinjen øges uden øje for profitabilitet, klima, ressourceforbrug og trivsel. Sæt handling bag initiativer – også selvom det rammer virksomhedens bundlinje på kort sigt. Arbejd for, at verden bliver et bedre (og renere) sted på din vagt.
8. Udsyn & indsigt
Uanset virksomhedens markedsområde er det nødvendigt som topleder at have et globalt udsyn. Kig ud mod andre brancher, markeder og kulturer, for læring er afgørende for din og virksomhedens udvikling. Kig ind for konstant at øge din selvindsigt.
9. Bestyrelsessamarbejde
Mange bestyrelser er rykket tættere på driften, og det giver dig en unik mulighed for løbende at trække på medlemmernes kompetencer. Gør dem til aktive medspillere og insister på, at samarbejdet handler mere om at udvikle end at kigge i bakspejlet.
10. Hjerne & hjerte
Hav modet til at vise hele dig og vær tro mod dine personlige værdier. Tag pauser, vis sårbarhed, vær realistisk om din og andres formåen, træn din relationskompetence, styrk fællesskabet og gør mest af det, der giver dig energi.
Godt nytår! Må 2022 byde på målbar og mærkbar ledelse.
Lars Sander Matjeka