Debat

Danskere vil til lægen uden for normal åbningstid

Sundhedsvæsenet er under massivt pres, og det resulterer i lange ventetider på at komme igennem til lægen på telefon og fysiske klinikker.

Er du som de fleste danskere kunde i et pensions- og forsikringsselskab, har du formentlig også adgang til at tale med en læge uden for normal åbningstid. Og behovet er der.

Det står klart, efter at vi i Topdanmark har valgt at tilbyde lægehjælp til en halv million danskere. Det sker med appen ”Sundhedshjælp”, som gør det muligt at komme i kontakt online med en dansk læge alle ugens dage fra tidlig morgen til sen aften som supplement til egen læge. Og med mulighed for at få en ekstra vurdering af lægelige eksperter – en second opinion – hvis man f.eks. er usikker på en planlagt operation.

I december 2021 var det et år siden, at vi gik i luften med vores nye service, og resultaterne taler deres tydelige sprog. Antallet er registrerede brugere har rundet 42.000, og tilfredshedsprocenten ligger på 97 pct. for dem, der har taget appen i brug.

Dykker vi lidt i tallene, hæfter jeg mig især ved to opsigtsvækkende resultater:

  • 50 pct. af alle konsultationer foregår enten fredag, lørdag eller søndag, hvor lægen typisk lukker meget tidligt eller har helt lukket.
  • Ser vi på alle ugens dage, sker fire ud af ti konsultationer typisk i tidsrummet 16-21.

Resultaterne viser med andre ord, at der er behov for lægehjælp uden for normal åbningstid – og så er det store spørgsmål: Hvem skal løse det behov?

Det er nærliggende at tænke, at ”det må det offentlige tage sig af”. Men faktum er, at det offentlige sundhedsvæsen er under pres. Det afspejler sig bl.a. ofte i en hverdag med kort telefontid og lang ventetid hos den praktiserende læge. Og udfordringerne bliver ikke ligefrem mindre i takt med, at der f.eks. bliver flere ældre.

Allerede nu hjælper vi og andre aktører med at løfte klassiske kernevelfærdsopgaver. Samtidig er det vores vurdering, at vi afhjælper presset på akuttelefonen. Det baserer vi bl.a. på, at fire ud af ti konsultationer som nævnt sker i tidsrummet kl. 16-21 – når telefontid hos lægen er vanskelig at få, og akuttelefonen derfor ofte skal anvendes.

Heldigvis kan vi se, at andelen af mænd og kvinder, der gør brug af online-lægehjælp er ligeligt fordelt. Det er ellers et velkendt problem, at mænd går langt mindre til lægen end kvinder, men online-konsultationer har vist sig at være en vigtig nøgle til at få flere mænd til at søge læge.

Som landets næststørste forsikringsselskab vil vi enormt gerne være med til at forebygge problemer, for i værste fald kan konsekvensen være, at nogle ikke får gjort noget ved deres gener eller begyndende symptomer på sygdom, før de udvikler sig og bliver mere alvorlige. Derfor er det også vores ambition, at vi i 2022 skal fordoble antallet af brugere af vores digitale lægehjælp, der er gratis for de kunder, der har deres indboforsikring samt en anden forsikring hos os.

Er vi så med til at skabe et A- og B-hold? Nej, det ønsker vi på ingen måde. Tilbuddet om lægehjælp inden for to timer efter bookning er et supplement til den almindelige praktiserende læge – ikke en erstatning.

Når vi supplerer det offentlige system, er vi med til at aflaste det samme system. Dermed kan dem, der ikke har adgang til online-lægehjælp gennem en forsikring, hurtigere komme til hos de offentlige praktiserende læger. Formålet er altså ikke, at vi skal have amerikanske tilstande, hvor adgang til sundhed i høj grad er et spørgsmål, om du er velhavende eller ej.

Endelig kan man spørge, på hvilke tidspunkter af døgnet folk skal have hurtig og nem adgang til en læge i et moderne samfund? Supermarkederne har for længst tilpasset sig forbrugernes hverdag. Og jeg har meget svært ved at få øje på ulemperne ved, at en travl børnefamilie, personer med aftenarbejde eller rejsende i udlandet kan komme hurtigt igennem til en læge, uanset om det er aften eller weekend.

Læs også
Top job