Giv iværksættere en hånd med at ansætte flere fra kanten af arbejdsmarkedet
Alle kan ikke alt, men alle kan noget. Startups udgør én af nøglerne til at forløse potentiale og bringe flere fra kanten af arbejdsmarkedet aktivt ind på arbejdsmarkedet til glæde og gavn for hele samfundet. Mere af det, tak!
Når jeg investerer i og hjælper startups, er det vigtigt for mig, at vi meget tidligt lægger et solidt fundament for vores samarbejde. For jeg vil have, at vi – uanset udgangspunktet – vægter social ansvarlighed højt.
Hvorfor? Det er svært på forhånd præcist at vide, hvordan en startup kan agere socialt ansvarligt. Det er dog let at agere socialt ansvarligt, hvis man har sin opmærksomhed rettet mod det. Mulighederne byder sig bare ikke altid, men skal gribes aktivt i nuet.
Det er startuppen MOSH by Faiza, som producerer daddelkonfekture med lokal produktion her i Danmark, et godt eksempel på. Virksomheden har været på en vanskelig vækstrejse, der tog sin begyndelse i et anneks i en have til nu at have skabt et brohoved i markedet med større produktionslokaler og betydelige markedsandele.
Selvom udviklingen åd af det menneskelige overskud, var de to unge founders og jeg enige om, at de aktivt skulle søge et element af social ansvarlighed. Så da de skulle bruge hjælp til pakke- og produktionsopgaver, kontaktede MOSH by Faiza den lokale kommune, hvor de havde adresse, og fik herefter ansat selskabets medarbejder nummer 2. Et menneske på kanten af arbejdsmarkedet. For mig at se et stærkt træk fra et founderteam, der endnu ikke har sat sig selv på lønningslisten, og som fortsat er på vej mod rentabel drift; for de vil og kan være socialt ansvarlige, samtidig med at de vil skabe en god forretning.
Men er der grund til at hjælpe flere startups med at agere socialt ansvarligt fra dag ét? Der er heldigvis mange grunde. For det første er mange startups klar over, at deres brand til syvende og sidst er summen af de oplevelser, virksomheden skaber i det samfund den opererer i. Ved f.eks. at ansætte folk, som har dårligt fodfæste på arbejdsmarkedet – skaber man en sympatisk historiefortælling om virksomheden.
For det andet vil et menneske, der får en ekstraordinær chance, ofte gøre alt for at gribe den. Der er ingen fine fornemmelser. Og det kan bruges i en lille virksomhed, hvor flid og ihærdighed er i høj kurs. I min tid med MatematikFessor ansatte vi mange såkaldte ”skæve eksistenser”, der hurtigt blomstrede og blev stærke ansatte og afholdte kolleger, især fordi de rigtige rammer var til stede.
For det tredje skal man ikke undervurdere den loyalitet, man bygger hos mennesker, der får en reel chance for at vise deres værd. De kan blive en del af et særdeles vigtigt fundament i en lille virksomhed, der vokser i vildskab. Det skaber simpelthen en stærk kultur, som er vigtigt brændstof til virksomhedens videre udvikling.
Så hvorfor er der så få startups, der tidligt ansætter mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet? De må hjælpes. Selv oplevede jeg, at det var enormt besværligt at opfylde rammer og regler fra det offentlige. Jeg gav ofte op i processen.
Derfor en klar opfordring til det offentlige: Gør det let og ligetil for iværksættere at give mennesker på kanten af arbejdsmarkedet en ”ekstra chance”. Gør det attraktivt for startups at prøve kræfter med social ansvarlighed. Skab et kortsigtet økonomisk incitament, så vil det offentlige til gengæld opleve en effekt, de færreste tør tro mulig. Iværksættere er netop dygtige til at sætte i værk. At finde muligheder, hvor mulighederne er få.
Som samfund ser vi tit automatisk i retning af landets store virksomheder, når samfundsopgaverne skal løses i samarbejde med erhvervslivet. Jeg synes, at vi skal være langt mere opmærksomme på nutidens nystartede selskaber, som tit både er meget socialt bevidste og én af nøglerne til at give flere sårbare et arbejde, som de føler mening i.
Det er værdifuldt at blive tilbudt job hos en startup. Det er også værdifuldt, at vejen til ”topchefen” er så kort, at man kan opnå et dagligt nærvær og få feedback hurtigt. Derved kan man opdage, at man i en lille virksomhed kan gøre en stor forskel.
Kasper Holst Hansen