Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Flere ladestandere er kun en del af løsningen: Det handler om at ændre indstilling som bilist

Når vi står over for en fundamental anderledes måde at køre bil på, kan vi ikke forvente det samme af en elbil som af en benzinbil. Slet ikke på nuværende tidspunkt, der i høj grad kræver tilvænning og omstillingsparathed fra billisterne.

Michael Olsen, adm. direktør for LeasePlan i Danmark

I 2030 skal vi have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 pct., og en del af løsningen her er en total udfasning af diesel- og benzinbilerne.

Den ændring er vi allerede godt i gang med i Danmark, hvor dobbelt så mange elbiler blev indregistreret i 2021 kontra året før. Men et fortsat stigende salg af elbiler betyder også, at vi kigger ind i en fremtid og en helt ny måde at køre bil på, som ikke kan sammenlignes én til én med de fossile biler.

Debatten om ladeinfrastruktur, mulige bud på løsninger og behovet for flere investeringer buldrer derudaf. Og med rette, for det er en vigtig diskussion, og vi er ikke i mål på området endnu. Det giver sig selv, at i og med vi lever i en tid, hvor danskerne køber og leaser elbiler i stor stil, er der et kritisk behov for et effektivt og fyldestgørende ladenetværk, der imødekommer det stigende antal grønne biler på vejene.

Når det er sagt, overser debatten en væsentlig pointe. Et mobilitets-paradigmeskift af denne kaliber kræver ikke kun bedre ladeinfrastruktur. Det kræver også i høj grad tilvænning og at bilisterne er i stand til at omstille sig og tilegne sig et nyt mindset som bilist.

Elbiler er ikke det samme som benzinbiler - og det prøver de heller ikke at være. Så når vi står over for en fundamental anderledes måde at køre bil på, skal og kan vi ikke forvente det samme af en elbil som af en benzinbil. Og slet ikke på nuværende tidspunkt.

Forandringer flytter bjerge over tid

Det, vi står i nu, giver unægteligt flashback til, da mobiltelefonen kom på banen i 1990’erne. Det tog tid, før alle havde anskaffet sig en, og før dækningen var god nok til, at man kunne tale i telefon, imens man kørte. Det var hverdagskost, at ens samtale blev afbrudt, når man var ude at køre, fordi man skulle skifte sendenetværk.

Tager vi et skridt længere tilbage, var der inden mobiltelefonen blev allemandseje en udbredt skepsis og modstand over for overhovedet at lade mobiltelefonen blive en del af hverdagen. Mange forstod ikke behovet og nægtede “at hoppe med på bølgen”.

Sådan er det nemlig med forandringer: Først benægter vi dem, så gør vi modstand, langsomt begynder vi at udforske dem og til sidst viser vi fuld opbakning. Jeg mærker og hører det selv i dagligdagen fra vores kunder, der administrerer store virksomhedsflåder; alle er ikke overbevist, men vi er på rette vej.

Det er teknologiens vilkår, at vi skal tilpasse os den, indtil vi formår at tilpasse den til os. Sådan var det, da vi overgik fra fastnettelefonen til mobiltelefonen, og sådan er det nu, da vi står midt i orkanens øje og er ved at overgå fra fossile biler til elbiler med de udfordringer, der følger med.

Det gælder ligeså ladeinfrastrukturen. Vi har masser af ladestandere, men vi har brug for flere - og de skal tænkes fleksibelt ind i infrastrukturen.

Det kræver både politisk opbakning og flere investeringer, men det kræver også befolkningens opbakning, accept og tålmodighed. Flere ladestandere kommer nemlig ikke til at løse problemet alene. Det handler om at acceptere, at med udvikling følger også en masse bump på vejen, der langsomt men sikkert bidrager til et forandret mindset som bilist.

Michael Olsen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.