Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Elbiler i overhalingsbanen varsler et markant omstillingsbehov

Opladelige biler buldrer frem i salgsstatistikkerne. Udviklingen udfordrer bilbranchens evne til at omstille sig, men skaber samtidig også nye attraktive forretningsmuligheder for en lang række aktører.

Christoffer Husted Rasmussen, dansk landechef og partner, Kearney

Bilstatistikkerne i 2021 var intet mindre end fascinerende. Salget af nye opladelige biler lagde beskedent ud, tog fart og sprængte så til sidst alle rekorder. Således var kun hver femte solgte nye bil en elbil eller plugin-hybrid ved årets begyndelse, mens mere end halvdelen var opladelig, da vi tog hul på 2022.

Selv for en stor bilentusiast i det private, der tilmed arbejder tæt sammen med branchens producenter, importører og forhandlere i det professionelle, har udviklingens hastighed i den grad overhalet mine forventninger.

Det har længe været kendt, at vi bevæger os væk fra traditionelle fossildrevne biler. Men det skyldes endnu ikke, at elbilen er teknologisk og økonomisk overlegen. Udviklingen er i høj grad hjulpet politisk på vej af lave afgifter, som har bragt os til det vendepunkt, vi netop nu står ved i Danmark. Et vendepunkt, som har store implikationer for bilbranchen over en bred kam.

Bilproducenter overalt i verden, der har perfektioneret den konventionelle forbrændingsmotor, skal igennem en omkostningstung omstilling for at forblive relevante. Ny teknologi skal udvikles, software kodes, design gentænkes, og fabrikkerne skal omkalfatres til at masseproducere en type bil, som stadig er væsentlig dyrere at producere og sværere at tjene penge på.

Forhandlerne og værksteder skal ikke blot omstille sig til at sælge og servicere en avanceret computer på hjul. De skal også indstille sig på, at elbiler har behov for mindre service. Elbiler har en tredjedel færre bevægelige dele end et konventionelt køretøj og kræver 20-40 pct. mindre vedligeholdelse.

Sidstnævnte påvirker i høj grad også reservedelsleverandørerne, som i stigende grad skal udskifte deres varelager, så det matcher behovet i de opladelige biler. Og selvom der vil være fossildrevne biler på vejene i mange år endnu, vil efterspørgslen på reservedele forventeligt dale i fremtiden, da reparationsbehovet i en fuldelektrisk bilpark er mindre. Særligt efterspørgslen på forbrændingsmotorer, gearkasser og brændstofindsprøjtning forventes at styrtdykke i løbet af 2020’erne.

Elektrificeringen af vores transportmidler sætter dog også strøm til en række interessante forretningsmuligheder. Ikke mindst inden for udviklingen af software, komponentdesign og batteriteknologi, som er relateret til selve køretøjerne.

Dertil kommer etableringen af hele infrastrukturen, hvor vi eksempelvis langt fra er i mål med at få etableret et effektivt netværk af ladestationer.

Mulighederne er mange, og i kombination med en teknologisk udvikling i høj fart skal vejen banes for den næste afgørende milepæl: At elbilerne er konkurrencedygtige målt på såvel pris som brugeroplevelse for endnu flere forbrugere.

Christoffer Husted Rasmussen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.