Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hallo topchef: Giv mellemlederen en fair chance

Mellemlederen skal både bidrage til daglig drift og de store visioner. Men det kræver, at topledelsen giver dem et kompas, der virker.

Sanne Markwall, stifter & CEO, MakeMyStrategy

Du kender ham: Den frustrerede mellemleder med bugnende indbakke og overbooket kalender, som altid overser mails og er for sen med ferieplanlægning.

Frustrationen finder man også på direktionsgangen. Hvorfor kommer den dyre mellemleder ikke med flere visioner og ideer til udvikling af organisationen? Og hvorfor tager de ikke selv flere beslutninger?

Som en direktør engang sagde til mig: ”Mine mellemledere spørger mig hele tiden om alting. Men jeg har ikke brug for spørgsmål – jeg har brug for løsninger”

Tre typiske reaktioner

Min erfaring er, at den type frustrationer ofte bunder i en utydelig og ufokuseret strategi i organisationen.

Undersøgelser fra Franklin Covey-instituttet viser, at kun 49 procent at medarbejdere kender målene i deres virksomhedsstrategi. Og kun 15 procent kan fortælle, hvad målet er, selvom de kender det.

Samme undersøgelser viser, at kun 54 procent at medarbejderne ved, hvad de skal gøre for at hjælpe organisationen til at nå sine mål. Og kun 12 procent kan fortælle, hvordan succes bliver målt i organisationen.

Når mellemledere ikke kender strategien og retningen, kan der typisk ske tre ting:

  1. De bliver apatiske og dukker sig i det daglige. Målet bliver at beskytte deres egen afdeling.
  2. De bliver udbrændte. For de ved aldrig, hvornår de lykkes.
  3. De laver det, de selv synes er mest interessant. For det giver i hvert fald mening i det daglige.

It is the strategy - stupid

Reaktionerne er forståelige, men de er også gift for en organisation på længere sigt.

Selvfølgelig kan en mellemleder være fejlrekrutteret, men i langt de fleste tilfælde ligger roden til problemerne hos topledelsen selv, fordi retningen og strategien er uklar.

Hvis topledelsen ikke kan formulere en klar retning og lede efter en tydelig strategi, bliver det svært for mellemlederen at levere.

Har topledelsen derimod taget sig tid til at udvikle en klar strategi, med klare mål, som kan omsættes til konkrete, meningsfulde handlingsplaner, så skal mellemlederen virkelig være fejlcastet for at det går galt.

Involvering – på den effektive måde

Topledelsen kan ikke formulere en succesfuld strategi alene. En strategi der virker, kræver målrettet involvering af organisationen. Alene ordet kan give visse topledere tics. Lange workshops, kedelige slides og dyre konsulenter.

Og ja – hvis ingen ved, hvilken retning virksomheden skal, er involvering i bedste fald spild af tid.

Men hvis topledelsen selv lægger de første spor. Får stillet de svære spørgsmål. Identificerer de rigtige dilemmaer. Insisterer på brug af data. Og forbinder analysen af nutiden med målene for fremtiden – så er der en ramme, hvor mellemledernes viden kan komme i spil.

Det kræver ikke to dage med fuld forplejning på et fjernt konferencecenter. Hvis arbejdet struktureres og tages i de rigtige trin, kan topledelsen og mellemlederne komme langt på kort tid – i det nærmeste mødelokale eller virtuelt.

Det giver ikke kun en langtidsholdbar virksomhed. Det giver også langtidsholdbare mellemledere. Ingen kan bede andre om at sætte sejl, hvis de ikke kender kursen.

Sanne Markwall

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.