Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Reklamechefen: En MeToo-øjenåbner til mig selv

Kulturen og adfærden i reklamebranchen er noget, vi altid har talt om. Men vi har talt forkert om det.

Pernille Wendel Mehl, forkvinde i Dansk Markedsføring

Nu kom der igen en større MeToo-sag bankende ind fra siden. Denne gang endda i min egen baghave. Som forkvinde i Dansk Markedsføring er det naturligvis meget kedelig læsning at se, hvor mange inden for reklame og marketing, der faktisk har oplevet seksuel chikane. 48 pct. af alle kvinder under 40 år. Det er jo helt vildt.

Omvendt må jeg indrømme, at det ikke kommer bag på mig. Kulturen og adfærden i branchen er noget, vi altid har talt om. Men vi har talt forkert om det.

Jeg havde faktisk troet, at reklamebranchen og de mange ude i marketingafdelingerne ville have fået mere opmærksom tidligere, da sagerne i mediebranchen, advokatbranchen og hos arkitekterne rullede. Men bedre sent end aldrig.

Jeg må indrømme, jeg har været af den gamle skole. Jeg arbejdede i reklamebranchen i 00’erne, hvor adfærden muligvis var værst. Som kvinde har jeg altid sagt, ‘ahh herre gud’, ‘nu skal vi også huske at se det fra mændenes side’ og ’pas nu på, at mændene ikke bliver jaget vildt’.

Måske står jeg stadig der på mange måder, for det er sådan, jeg er som type. Men den store undersøgelse og artiklerne har fået mig til at indse, at det godt kan være, at jeg kan klare en kommentar under bæltestedet i ny og næ eller andet fra min fortid, men jeg er jo slet ikke repræsentativ for alle kvinder.

Under debatten de seneste par år har jeg flere gange haft lyst til at skrive, at nu må vi kvinder altså også slappe lidt af. Tænkt at det blev for tykt, for meget. Men der er fortsat et større formål i, at vi alle sammen taler højt om det, også jeg selv, så tingene kommer op til overfladen.

I dag arbejder jeg i en digital virksomhed med fokus på uddannelse af børn og unge, hvor jeg også skal tale og sætte mig ind i deres sag. Også når det handler om MeToo. Der er alt for meget under overfladen, der ikke er kommet op, som de super stærke kvinder på forsiden af branchebladet har været ude med de seneste dage.

Så hermed først og fremmest et spark over skinnebenet til mig selv, men dermed også et opråb til alle jer andre kvinder, der skyder dele af MeToo-debatten lidt til hjørne. Det hjælper ikke - vi skylder os selv og de yngre generationer, at vi sammen ændrer adfærd og stemmer i.

Pernille Wendel Mehl

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.