Nej, virksomheden skal ikke servere dit formål på et sølvfad
Mange arbejdstagere er for dovne til at finde et formål og forlanger, at virksomhederne serverer formålet på et sølvfad. Det undrer mig, at mange jagter løngoder og fryns nu, da der er brug for generøsitet.
Efterspørgslen på arbejdskraft er rekordstor, og det gør arbejdstagernes aktiekurs høj. Men netop derfor bør arbejdstagere vise format og droppe ønsket om højere løn og flere frynsegoder. De bør gå efter at levere et bidrag til et højere formål, som de vel at mærke selv identificerer. Der er nok formål at kaste sig over i en kriseramt verden, som savner generøsitet, ikke mere grådighed.
Jeg er ofte blevet stillet følgende spørgsmål: ”Kasper, er du ikke bange for at miste alt?” Et spørgsmål, som indeholder en præmis om, at jeg faktisk kan miste alt. Se, det kan jeg heldigvis ikke, men jeg kan da gå konkurs og stå tilbage med en større milliongæld. Livet som iværksætter med fuld damp på kedlerne kræver som oftest, at man løber den helt store risiko.
Men hvorfor mister jeg ikke alt? Det gør jeg ikke, fordi mit formål var og stadig er indlejret i min daglige gerning. Fordi min tidligere virksomhed og jeg gjorde børn bedre til matematik. Hver dag. Hele året rundt. Så selv hvis jeg stiller de økonomiske ”træsko”, har jeg gjort ufatteligt mange børn bedre til matematik. Og sparret lærere for utællelige timers rettearbejde.
Vi kan starte med at handle ansvarligt ved at være i sync med vores egne værdier i vores daglige virke.
I øjeblikket støder jeg tit på mennesker, som forventer, at deres arbejdsplads serverer et formål for dem. Noget, der skal motivere, inspirere og fastholde dem i deres daglige virke. Det kan virke intuitivt rigtigt og rimeligt endda. Men det er tudetosset og endimensionelt i min bog. For vi har som individer et ansvar for vores egen retning i tilværelsen. Det er ikke kun arbejdsgivere, der skal være ansvarlige, det er sandelig også arbejdstagere.
Ja, et arbejde skal også give smør på brødet. Men vi bør alle vende perspektivet 180 grader rundt og vælge et arbejde fra, hvis det ikke er i sync med vores værdikompas. Det kan lade sig gøre, hvis vi tør mærke efter. Hvis det enkelte menneskes eget formål rent faktisk er vigtigt, er man også villig til at ofre fine titler og høj løn til fordel for et godt, værdimæssigt match. Konsekvensen er måske færre rejser eller et mindre hus, ja. Men en gladere hverdag trumfer til enhver tid det.
I flere år var jeg i manges optik en fraværende far for mine små børn. Det var et aktivt valg, ligesom jeg accepterede, at jeg intet kunne låne i banken, og at vi primært skulle leve af min hustrus indkomst. Min familie anså mit formål som vigtigt. I dag, hvor det er lykkedes at indfri mit formål, er vi fem i husstanden, som er stolte af den effekt, mit professionelle virke havde på generationer af børn i Danmark.
Pointen er ikke, at du skal gøre som mig. Det handler om, at du skal mærke efter, tage aktivt stilling og agere derefter. Du skal finde ind til din næstekærlige drivkraft og det sande nord i dit værdikompas. Tillade dig selv at være nysgerrig på, hvad netop du kan gøre for andre i dit daglige virke. Der skal naturligvis tjenes til dagen og vejen, ja. Men søg netop dit formål og etablér modet til at handle derefter. Selv hvis du bliver lidt rundtosset af den 180 graders mentale rutsjetur.
Nu, da jeg investerer i socialt ansvarlige startups, handler det netop om, at jeg vil støtte og inspirere de iværksættere, der vil gøre noget godt for andre. At jeg vil hjælpe dem med at fokusere på at bygge godheden ind i selve forretningen, så økonomisk fremdrift medfører medmenneskelige forbedringer.
Og så bruger jeg mine egne erfaringsfyldte rutsjeture til også at skabe tid til at være sammen med min familie. Velvidende, at jeg indeholder en idiot af Guds nåde, der ofte frister mig ud i skøre og skæve forretningseventyr. Heldigvis lever mit personlige formål fint sammen med, hvad jeg i øvrigt er rundet af.
En generation af studenter er netop sprunget ud, og de bærer på en rygsæk af viden. Men det er først nu, de skal skabe reelle erfaringer og finde deres egne formål i livet. Vi skylder dem at være gode eksempler på den øvelse. Det behøver ikke at være svært. Vi kan jo starte med at skabe en troværdig og meningsfuld egenfortælling. Vi kan starte med at handle ansvarligt ved at være i sync med vores egne værdier i vores daglige virke.