Hvornår er du en succes?
Ofte definerer vi succes i erhvervslivet ud fra økonomiske nøgletal, titlen i signaturen og firmabilens størrelse. Tiden er inde til et opgør med den alt for ensidige definition af succes.
DR har for nyligt fået berettiget kritik for alene at portrættere mandlige erhvervsledere i serien Vision. Den manglende diversitet i programmerne er dog ikke den eneste udfordring.
Serien forstærker en i forvejen alt for ensidig, usund og misforstået definition af succes, der primært hylder penge, materiel rigdom og maskuline egenskaber. Alene overskrifterne taler deres eget sprog: ”Carl-Emil tjener boksen på robotter”, ”Kaspar Basse – juice for milliarder” og ”Oscar sælger brugte cykler for millioner”.
Introen til programmerne sætter succes på den ene side af lighedstegnet og smerte, disciplin, tidsoptimering, intens styrketræning, vilje og benhårdt arbejde på den anden.
I samme boldgade udtalte en direktør for kort siden efter salget af sin virksomhed: »…så bliver der jo lige trukket et økonomisk stik hjem. Ligegyldig hvad der sker fra nu af, så er min familie og jeg økonomisk sikret. Mine børn har jo nok set mig lidt mindre end et gennemsnitligt barn gør, så den pris, de har betalt for det, blev jo på det tidspunkt indfriet.«
Udtalelsen udløste en række spørgsmål i et Linkedin-opslag: Hvilke ledere og iværksættere er det egentlig, vi hylder? Hvilke forbilleder er det, vi stiller op? Er penge stadig eneste målestok for succes?
Det er relevante spørgsmål, som understreger, at det er tid til at gøre op med forestillingen om, at der kun er én formel for succes.
Succes er individuel, og første skridt er at blive bevidst om, hvad succes er for os selv. Det er nemlig fejlagtigt at tro, at din succes er min succes – og omvendt. Vi må se os selv i øjnene frem for at spejle os i andre. I modsat fald risikerer vi at fylde vores liv med utilfredshed og en evig stræben efter noget, vi alligevel ikke ved præcis hvad er.
For nogle er målet at få mange stjerner på skuldrene, være ansvarlig for et milliardbudget, have tusindvis af medarbejdere og være økonomisk uafhængig. For andre er det fleksibilitet i hverdagen, at fordybe sig i et fagområde, leve uden stress og opleve verden.
Lad os derfor få et mere diverst og nuanceret billede af hvad succes er, og lad os også fremhæve mennesker, som bevidst har valgt en anden formel for succes, end den vi historisk har hyldet i erhvervslivet.
Ydre succes er nemlig ikke en garanti for indre succes, og når jeg ser tilbage på de perioder i min karriere, hvor jeg helt sikkert har lignet en succes udefra, er det samtidig de perioder, hvor følelsen inden i mig fortalte noget andet.
Det var der flere grunde til. Jeg havde ikke gjort mig klart, hvad succes var for mig; min definition af succes kom ikke fra mig selv, men var en jeg kopierede fra andre ledere; den succes jeg jagtede, var usund for mit fysiske og psykiske helbred og mit fokus på ydre succes førte mig væk fra mine personlige værdier.
Desuden var min opfattelse af succes forældet, for det succeskompas jeg havde i slutningen af 40’erne, var markant anderledes end da jeg var i midten af 20’erne.
Succes er andet og mere end det, vi kan se med det blotte øje. Succes er præcis, hvad vi selv gør det til. Hvornår er du en succes?