Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Sådan bliver økonomidirektøren den mest værdifulde spiller

Når priserne stiger eksplosivt, og kriserne står i kø, vender ledelsen sig mod økonomidirektøren. I dette organisatoriske råderum udløst af den akutte dagsorden skal hun agere som en klog midtbanespiller.

René Ravn Nielsen

Når et fodboldhold er presset nok, kan det blive et mål i sig selv at losse bolden ud over sidelinjen. Faren for at blive kørt midt over blæser omklædningsrummets konstruktive og offensive dagsorden helt af banen.

Oversat til virksomhedernes virkelighed i denne turbulente tid er der brug for ikke kun at være reaktiv og hoppe fra krise til krise. Krisedagsordenen stiller akutte krav, men det må ikke annullere virksomhedens langsigtede dagsordner.

Økonomilederen kommer automatisk i fokus, når inflationen flår i nøgletallene, og kriser får forsyningskæder til at knække. I dette råderum kan CFO’en agere som en klog midtbanespiller, holde på bolden, og på den måde skabe en ny balance på holdet.

CFO’en leverer transparens

Den korte bane, når krisen kradser, er et fornyet fokus på cash, indkøb, lønsomhed, lagerbinding og månedsresultat – altså lige ned i kernen af økonomifunktionens klassiske domæne. Inflationen giver også CFO’en rolle at spille som ”forhandler” ud mod kunder og partnere, når virksomheden skal finde prispunktet, som afbalancerer kortsigtet resultatskabelse med ønsket om at fastholde og udvikle værdikæder.

CFO’en har en naturlig rolle som virksomhedens interne leverandør af data og analyse og beslutningsstøtte. Den kommer i spil på den korte bane i krisestyringen. Økonomifolkene har værktøjerne til at levere den generelle transparens, som bliver voldsomt aktuel, når et risikoscenarie bliver til virkelighed. Det handler om sourcing-strategier, kundekommunikation og om intelligent navigering i krisens første dage, uger og måneder. Her ligger nøglen til ledelsesmæssig handlekraft.

Rollen er imidlertid lige så betydningsfuld i det strategiske felt, hvor en virksomhed arbejder på forretningsmæssig transformation. For mange virksomheder er den lange dagsorden et spørgsmål om bæredygtighed i bred forstand, og faktastøtten fra CFO’en bør være en integreret del af dette strategiske arbejde.

Balance på de indre linjer

Hvis man kigger ind i virksomhedernes økonomifunktion, vil man se, at mange af dem har fokus på næste skridt i digitaliseringen. Udvidet brug af business analytics, kunstig intelligens, blockchain og automatisering er klart sat på dagsordenen. Dette arbejde med værdiskabelse gennem data er stadig vigtigt og værd at fastholde, selv om den akutte økonomistyring tager mere plads.

I praksis kan økonomiafdelingens analytiske og teknologiske folk ikke umiddelbart smides ind som spillere på den korte bane. Det kan i hvert fald blive dyrt, fordi kampen om talent og erfaring er et basisvilkår på økonomiområdet, og så vil de finde nye græsgange. CFO’en skal holde balancen på de interne linjer. Måske skal nøgleressourcer fredes til at fortsætte på den lange dagsorden, mens alle andre er kaldt på dæk for at rebe sejl og sikre cash.

Hvis virksomhedens situation kræver drastiske skridt, vil jeg anbefale, at man i stedet for at ”aflyse” den lange dagsorden kigger uden for virksomhedens egen ramme. Ressourcerne og talentmassen vokser, hvis virksomheden puljer sin indsats med eksempelvis start-ups, den akademiske verden, konsulenter eller andre aktører i virksomhedens værdikæde på leverandørsiden eller kundesiden.

Most valuable player

Kigger man ud på kapitalmarked og investorer, har fokus på profitabilitet her og nu ikke aflyst bæredygtighed som fokuspunkt. Virksomheder bliver fortsat belønnet, hvis de kan fastholde den lange transformative indsats.

Hvis CFO’en formår at holde balancen på de indre linjer, så den lange bæredygtighedsdagsorden lever videre internt eller i netværk med andre, vil det svare til den kloge midtbanespiller, som giver optimisme og selvtillid til holdet.

Med den dybe vejrtrækning, lidt kølig distance til den akutte krise og et godt blik for morgendagens behov kan CFO’en blive virksomhedens most valuable player. Lederskabet fra CFO’en som leverandør af fakta og analyse må række forbi den kortsigtede ”short-termism”, der er krisens naturlige rejseledsager.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.