Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hvad kan erhvervslivet lære af ”Basalt”?

I en tid med rekordhøj inflation, stigende energipriser og krig i Europa holder mange organisationer igen på de store investeringer. Salling Group er med butikskæden Basalt gået imod tidens ånd og er et godt eksempel på den forretningsagilitet, som alle bør stræbe efter.

Simon Strandskov

Sallings seneste satsning Basal er et lysende eksempel på den forretningsagilitet, som mange danske og internationale virksomheder stræber efter, men stadig har svært ved at opnå.

Alle virksomheder drømmer om at nedbringe ”time-to-market,” altså komme hurtigere fra idé til indtjening. Det bliver stadig mere attraktivt i en foranderlig verden, hvor det er blevet et konkurrenceparameter at kunne tilpasse sig hurtigt og reagere på, hvordan omverdenen og kunders behov konstant forandrer sig.

Hvad kendetegner forretningsagilitet?

Forretningsagilitet handler om evnen til at konkurrere ved hurtigt at kunne reagere på markedsændringer og nye muligheder med innovative forretningsløsninger. For at opnå forretningsagilitet, handler det især om at turde tage chancer på pludselig opståede muligheder og lære af dem løbende.

I vores arbejde med at indføre forretningsagilitet i danske organisationer og virksomheder, har vi sammensat følgende seks råd:

1 - Observer løbende mulighederne i markedet
Observer løbende, hvilke trends der rører på sig, hvad kunders behov er og hvilke muligheder der pt. eksisterer i markedet for at adressere de behov.

2 - Skaf hurtigt finansiering til afprøvning af din hypotese
Når en mulighed er observeret, er det vigtigt hurtigt at finde ud af, hvordan den mulighed kan kapitaliseres samt samle de nødvendige ressourcer og sikre finansiering til at afprøve hypotesen.

3 - Skab forbindelse til kunderne
Skab et værditilbud til kunderne og deres behov. Igennem koncept eller løsning skabes en forbindelse til kunderne, som adresser de behov og som hjælper til validering af hypotesen.

4 - Eksekver på din hypotese
Kom hurtigt ud og ram virkeligheden. Den bedste måde at lære er ved at prøve. Hermed fås værdifuld læring og der dannes grundlag for at træffe en velfunderet beslutning omkring yderligere finansiering og udvikling.

5 - Pivoter eller fortsæt
Definer en testperiode, hvor læring og koncept valideres. Hvis hypotesen ikke kan valideres så pivoter – der er ingen grund til at kaste gode penge efter dårlige. Valideres din hypotese så fortsæt med at udvikle på konceptet i tæt dialog med kunderne

6 - Indsaml læring og gennemfør de nødvendige tilpasninger
Vælges det at fortsætte udviklingen, skal der fortsat indsamles læring og laves de nødvendige ændringer til løsningen

Fra idé til indtjening på 8 uger

Salling har om nogen formået at følge “opskriften” på forretningsagilitet og er kommet langt i test af deres hypotese omkring det nye butikskoncept Basalt.

Salling har i en turbulent tid fornemmet et behov for et nyt tilbud (og det i en allerede stærk konkurrencepræget detailsektor) og handlet på at bygge et nyt koncept op, der passer til kunders her-og-nu behov. De har holdt kunderne tæt på og lovet op mod 15 procents besparelser

Der er sikret de nødvendige ressourcer til at afprøve hypotesen – både finansielt, men også ift. at omdanne ældre butikslokationer til at huse det nye koncept.

Den 11. oktober åbnede den første Basal-butik, og Salling har dermed formået hurtigt at eksekvere på deres hypotese og ramt markedet for at afprøve konceptet af i virkeligheden.

Ideen til Basalt opstod i august og med første butiksåbning i oktober har Salling Group formået på kun et par måneder at gå fra ide til indtjening.

Det er planen frem mod december, at der samlet set skal åbnes 10 butikker på forskellige lokationer rundt om i Danmark. Der er dermed defineret en testperiode, og som Salling selv nævner, så er det kunderne, der bestemmer hvor mange butikker der skal åbnes.

Basalt er dermed fortsat i en testfase. Man er klar til at dreje nøglen om igen, hvis det viser sig ikke at blive en succes – dvs. klar til at pivotere hvis den rette validering af konceptet udestår.

Om Salling Group lykkedes med deres nye butik koncept må tiden vise. Dog har de allerede opnået store resultater igennem lysten til at eksperimentere og til at afprøve nye forretningsmuligheder – i krisetider – noget som andre virksomheder kan tage ved lære af.

Som Salling Group har udtalt, så er det vigtigt at have modet til at turde prøve noget nyt uanset succes eller ej. Spørg jer selv – er det virkelig så basalt? Det mener jeg, der er.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.