Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Metaverset er et godt bud på internettets fremtid

Voldsomt realistiske sanseoplevelser og udvekslinger med mennesker over hele verden med fuld kontrol over dine egne data hjemme i dagligstuen. Hvorfor skulle det ikke være fremtidens internet?

Thomas Nørmark

Lige nu er der gået mode i at hamre løs på Facebook. Når koncernen ovenikøbet skifter navn til Meta, og Zuckerberg hælder milliarder i metaverset, mens aktiekursen stryger nedad, ja så står kritikerne i kø. Ideen om metaverset er latterlig, urealistisk, desperat og uden hold i virkeligheden, lyder det.

Når jeg møder den slags konform konsensus, så er jeg frisk på at agere Rasmus Modsat og være djævlens advokat.

Jeg har endog undersøgt fænomenet lidt nærmere. Jeg har både været på engelsk pub og gået på Ramblaen i en fuldstændigt overbevisende virtuel verden med lyd, lugt og visuel fotorealisme. Og på MIT i det virkelige liv har jeg mødt nogle af folkene fra Metas Pittsburgh-laboratorium, hvis software genererer meget, meget naturtro avatarer. Tjek eksempelvis YouTube-videoen med Zuckerbergs avatar.

”Vi prøver at lande på månen, og I klager over kaffemaskinen” var overskriften på en god artikel om Meta og metaverset i Finans den 8. november. Overskriften er et citat fra en udvikler hos Meta, og forskellen mellem langt og kort sigt er efter min mening helt nødvendigt.

Man kan sagtens tro på metaverset på den lange bane og samtidig have et voldsomt skeptisk forhold til Facebook her og nu. Faktisk lige præcis fordi fremtidens internet med lidt held vrister vores data fri af platformenes jerngreb.

Der er en god sjat demokratisering og decentralisering med i pakken, hvis det går, som jeg håber.

Mats fra Norge

Tror du på, at vi kan få store oplevelser som avatarer i en hyperrealistisk 3D-verden?

Hvis ikke, så lad mig lige fortælle historien om 11-årige Mats. En norsk dreng i rullestol. I starten af 00’erne fik han koden til familiens computer. Her kom Mats til at bruge halvdelen af sit liv. Som gamer. Tusindvis af timer i World of Warcraft med to forskellige avatarer, der knyttede relationer til andre gameres avatarer.

Han døde af sin sygdom i 2019 som 25-årig. Til familiens store overraskelse troppede flere af spillerne op til begravelsen. De dokumenterede hans stærke relationer i en verden, hvor han ikke var handicappet, og den hollandske avatarkæreste var med til at bære kisten ved begravelsen i det virkelige liv.

Nå, nok med den anekdotiske bevisførelse for, at selv computerspils primitive, klumpede og kantede avatarer kan bygge bro mellem mennesker.

Mit bud er, at virksomheder gør klogt i at forholde sig til metaverset. Det er absolut en investering værd at stikke næsen ned i og orientere sig om, for det kan meget vel være, at metaverset tilbyder en ny og spændende kanal til kunder, partnere og leverandører.

Nyt kapitel i internettets historie

Metaverset er et internet, hvor vi gennem avatarer nedbryder nogle grænser mellem vores kroppe og digitale oplevelser.

Vi gør det med vores egen figur, som vi selv ejer. Vi kan købe og eje ting, og vi kan opsøge oplevelser med andre. Vi går ind gennem en af mange portaler, men vi kan selv bevæge os, og vi tager alt med. Vi kan altså gå til fodbold eller gå ind i Nike-shop og købe et par sneakers (som vi for resten også kan få leveret i det virkelige liv). Vi gør det i en fotorealistisk 3D-verden, hvor vi kan møde og snakke med andre.

Det er fair nok at kalde det web 3.0. Hvis web 2.0 blev platformenes og techgiganternes legeplads, hvor de ejede vores data, og vi selv blev produktet, så bliver metaverset (forhåbentlig) vores eget. Det er koncepter og teknologier som web 3.0, blockchain og non-fungible tokens (NFT), der rummer løfter om demokratisering og decentralisering.

Analysefirmaet Gartner tror, at en fjerdedel af klodens befolkning bruger en time om dagen i metaverset allerede i 2026. Og McKinsey tror, at de unge vil bruge over fire timer allerede i 2027.

Men det er ikke kun et forbrugerunivers og en ny slags e-handel, der banker på døren.

I kombination med ideen om en digital tvilling (af ting, maskiner, produkter) arbejder virksomheder seriøst sammen i den virtuelle verden. Her trækker de måske også på teknologier som internet-of-things og analyse af data i realtid.

Det handler om at udvikle løsninger på verdens virkelige problemer.

Min egen direktør tror, at den slags private ”metaverser” bliver udbredt - også her i Norden inden for to til fire år. Og han er jyde. Metaverset kan komme, før du aner!

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.