Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Virksomheder skal tage det grønne valg for medarbejderne

Mange virksomheder slår sig op på, at den grønne omstilling står øverst på deres prioriteringsliste, hvilket er med til at tiltrække og fastholde medarbejdere. Men er danske ledere med på, at de grønne initiativer ikke kun bør gælde kantineordningen eller alternativer til plastmaterialer?

Michael Olsen

Danmark står sammen med resten af verden overfor for et hav af klimaudfordringer, og det har i Danmark resulteret i ambitiøse målsætninger om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 pct. i 2030 og blive klimaneutrale i 2050.

Helt overordnet er det positivt, at vi er ambitiøse, når det kommer til den grønne omstilling, men det kræver også, at vi tør at handle og ændre vores egne og medarbejdernes vaner. Det gælder også flåden af firmabiler, der er et stigende konkurrenceparameter, når det kommer til rekruttering og fastholdelse.

En grøn flåde gør arbejdspladsen attraktiv

Det er vist ikke til at komme udenom, at mange danskere i dag prioriterer klimaet enormt højt - hvilket også tydeligt kom til udtryk under den seneste valgkamp. Derfor må vi også gå ud fra, at virksomhedernes kommende medarbejdere finder en arbejdsplads mere attraktiv, hvis virksomheden har store klimaambitioner og ikke mindst tør at handle på dem.

Jeg spår, at mange medarbejdere har en klar forventning om, at virksomheder har grønne visioner, der - sat på spidsen - er på niveau med forventningen om, at it-systemerne ikke stammer fra 00’erne.

Så hvorfor ikke tænke stort og kigge på flåden af firmabiler? Ifølge regeringens målsætning skal der i 2030 være 1 mio. elbiler på de danske veje, og her kan virksomhederne spille en afgørende rolle for at opnå målsætningen. I dag kører cirka 90.000 danskere i en firmabil, som deres arbejdsgiver har stillet til rådighed, og derfor ville firmabiler i princippet kunne udgøre næsten en tiendedel af målsætningen. Spørger I mig, burde det være incitament nok for danske virksomheder til at kigge nærmere på at omlægge til en elektrisk flåde - for ved at gå forrest, vil virksomhederne automatisk gøre det grønne valg til et naturligt valg for medarbejderne.

En elektrisk flåde er et fælles projekt

Heldigvis ser vi også allerede en stigende interesse og nysgerrighed for en elektrisk flåde blandt vores erhvervskunder. Vi har eksempelvis indgået et grønt samarbejde med den verdensførende servicevirksomhed ISS om at elektrificere deres globale flåde - det er et banebrydende samarbejde, hvor begge parter forpligter sig til at reducere bilflådens udledning af CO2 med en tredjedel inden 2025.

I 2023 forventer vi selv en medarbejderflåde, som er helt eller delvist elektrisk. Det er en udvikling, som vi er enormt stolte af, og jeg håber, at den kan inspirere endnu flere virksomheder til også at tage springet. For hvis vi løfter i flok og tager springet mod en elektriske flåde, kan det skabe betydningsfulde grønne resultater, hvor Danmark kan være med til at gå forrest og vise, at det er muligt med en grøn omstilling af bilbranchen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.