Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Medarbejderne i kabinen bestemmer, om SAS får succes

Det er i sagens natur altid topledelsen i en virksomhed, der beslutter store strategiske skift. Men om direktionen i SAS får held til at vende det kriseramte luftfartsselskab afhænger helt og aldeles af de ansatte i kabinen.

Henrik Meng, direktør i konsulenthuset Meng & Company.

For nogle år siden, var SAS helt i knæ. Bestyrelsen var samlet, mens forhandlinger med kabinepersonalet var i gang simultant med et bestyrelsesmøde. TV-avisen sendte dramatiske liveinterviews fra svingdøren ved SAS’ hovedkvarter. Det var et drama, der minut for minut trak store veksler på seernes tålmodighed. Uden en aftale med personalet inden midnat, intet SAS. Det lykkedes i 11. time at redde SAS.

Min spænding var stor, fordi jeg morgenen efter skulle med SAS til Fjernøsten på min vej på arbejde i Australien. »Deres firma er reddet, så det må blive en fest at flyve turen i morgen,« tænkte jeg.

Virkeligheden viste sig at være en ganske anden.

Stemningen i kabinen var skidt. Smilene var stramme, og selv forrest i flyveren var der langt mellem den lune skandinaviske gæstefrihed. Jeg sad på forreste sæde med kun forhænget til at skærme mig for personalets pausesnak. Ledelsen i firmaet fik drøje tærsk for aftalen. En skærm i kabinen, der ikke virkede, blev til en ordveksling om, at den heller ikke virkede dagen før på en tur fra Beijing, men at det nok var koncernledelsen, der »spionerede på personalet« for at presse dem mest muligt.

Ugen før havde jeg også fløjet med SAS. Der sad jeg tæt ved en sygemeldt SAS-medarbejder, der i samtale med en steward blev enige om at forlænge sygemeldingen, så længe ledelsen opførte sig som de gjorde.

Nu ulmer det igen i SAS. Virksomheden forsøger sig med nye greb for at sikre overlevelse og potentieludvikling, og ledelsen er på banen for at forklare planen og nødvendigheden af samme. Medarbejderne går straks i defensiven. Det bliver spændende om ledelse og medarbejdere finder hinanden hurtigt til glæde for passagerne og dermed for SAS. Det kan godt være at et af de gennemgående argumenter for prisforskellen mellem SAS og deres lavpriskonkurrenter er serviceniveauet. Men hvis niveauet blive lavt, fordi teamet er kede af ledelsen, så fordamper kunderne.

I praksis rummer SAS, som de fleste organisationer, to ledelseslag: Den formelle ledelse – og den uformelle ledelse. Mens det formelt er den formelle ledergruppe, der fortæller os, hvordan det går, hvor langt vi er nået, og hvad målene er for det kommende år, er det den uformelle ledelse, der bestemmer, om vi når målene i praksis. Den virkelighed bliver helt afgørende for om SAS får succes med de seneste tiltag for at gøre selskabet konkurrencedygtigt i et trængt marked.

Hvis ikke den formelle ledelse gør sig ekstra umage for at få medarbejderne med på rejsen, tager medarbejderne og den uformelle ledelse ganske enkelt over. Og så gør de, som de vil. Den gruppe af uformelle ledere, der er størst, bestemmer. Også i SAS.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.