Debat

Digitaliseringen dræber alle, der står stille - også Postnord

Er Postnord blot et uskyldigt offer for digitaliseringen? Nej. Sandheden er, at både ledelsen og deres team har været for tunge, langsomme og sløve.

Onsdag kom det frem, at Postnord har massefyringer undervejs, og på DR meldte flere Postnord-chefer ud, at de ikke har kunnet følge med digitaliseringen. Selv samme dag kunne man i det nye netmedie Techsavvy læse, at det danske startup, Mover – en form for fragtens svar på taxitjenesten Uber - får en millioninvestering. Og mandag kunne man læse, at Kinas nu tredjerigeste mand har udnyttet den stigende nethandel og bygget en fragtsucces på kun ét år. Denne Wang Wei, bestyrelsesformanden i SF Holding, er nu god for omkring 27 mia. dollar, viser en optælling af det amerikanske medie Forbes.

Er Postnord simpelthen blevet overhalet af digitaliseringen? Nej. Sandheden er, at både ledelsen og deres team har sovet i timen. De har ikke været omstillingsparate. Det er årsagen. De har været for tunge, langsomme og sløve. Ikke alene har strategien om at levere pakker langsommere end hidtil i en tid, hvor alt skal gå stærkere, virket nærmest som et åbenlyst selvmord. De har ikke indset i tide, at virksomheder dør, hvis de ikke følger med tiden eller måske bare tænker en anelse digitalisering ind.

Mit lokale posthus i Indre By fjernede oven i købet selvbetjeningsskranken, da de flyttede fra Købmagergade til Pilestræde. Jamen, så beder man altså også selv om det. 

Det er ikke kun Postnord, der har sovet i timen. Mange brancher risikerer at dø ved digitalisering. Levetiden blandt virksomhederne i det amerikanske S&P 500-indeks er faldet fra 33 år i 1965 til 20 år i 1990.

Toke Kruse, serieiværksætter og liberal debattør.

Det er ikke kun Postnord, der har sovet i timen. Mange brancher risikerer at dø ved digitalisering. Levetiden blandt virksomhederne i det amerikanske S&P 500-indeks er faldet fra 33 år i 1965 til 20 år i 1990, viste en omfattende analyse sidste år. Og levetiden forventes at dykke til blot 10 år i 2026. Det er en direkte effekt af den teknologiske udvikling.

Vi må i Danmark indstille os på, at kampen ikke vindes med at hæve budgetterne og lave smarte Postnord-reklamer, men derimod at kæmpe imod status quo og byde forandringen indenfor. Det nytter ikke at spænde ben for innovationen for at beskytte en truet branche eller industri. Den bedste ide finder vej til markedet, og innovationen hævner sig selv før eller siden. Den bedste idé kan kravle over de højeste toldmure, smutte uden om de mest omfattende regler og indhente de store stillestående elefanter. Alt går stærkt.

Hvad kan virksomheder lære af det? Rust jer og indstil jer på forandring og omfavn teknologi og innovation. Ellers bliver I måske de næste, der dør ved digitalisering.

Læs også