- Opdateret 15/08/2017 kl. 09:51
Kan ministeren ikke høre erhvervslivets ønsker?
Erhvervsminister Brian Mikkelsens savner erhvervslivets stemme. Men lytter han overhovedet efter, spørger Socialdemokratiets erhvervsordfører?
Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) var her på siden i sidste uge ude med riven. Usædvanligvis var det erhvervslederne, der stod for tur. Ministeren mente, at erhvervsledere i Danmark har en forpligtelse til at synliggøre det fornuftige i ministerens politiske projekt. At synliggøre, hvorfor det er så vigtigt at gennemføre regeringens politik – den såkaldte brændende platform.
Brian Mikkelsen mener, at erhvervslederne har ansvar for at deltage i debatten. Jeg mener, at erhvervsministeren har ansvar for at lytte til det brede flertal i Folketinget, der rent faktisk har lyttet til erhvervslivet.
Vi har i Socialdemokratiet i et år meldt os klar til at lave reformer, der vil øge produktiviteten og væksten – og sikre danske arbejdspladser. Både ved at styrke og opkvalificere danskernes kompetencer, og forbedre erhvervslivets rammevilkår. Reformer der vil ruste danskerne til det arbejdsmarked, vi møder om 10 år. Som skal sikre, at erhvervslivet i fremtiden har adgang til de kompetencer, de efterspørger. Og at der fortsat er danske arbejdspladser.
Så sent som i den forgangne uge noterede jeg mig, at erhvervsledere netop har deltaget i debatten. Og ganske tydeligt endda. Administrerende direktører for både store og nyere virksomheder opfordrer entydigt ministeren og regeringen til at lægge topskattediskussionen til side og fokusere på målrettede vækstinitiativer.
Målrettede vækstinitiativer er altså den reelt brændende platform, som ministeren åbenbart bare ikke har lyst til at høre.
Kunne det tænkes, at ministerens efterlysning primært bunder i, at erhvervslederne ikke deler ministerens analyse?
At dét, erhvervslederne efterspørger, netop er de løsninger, som Socialdemokratiet har fremlagt. Vi har foreslået en opkvalificeringsreform, og at vi gennem målrettede initiativer afbøder den tendens til flaskehalse, vi har set i udvalgte brancher. Danske virksomheder skal have bedre adgang til lån, uanset hvor i landet de er placeret. Og det skal være mindre omkostningstungt for små- og mellemstore virksomheder at investere i nye maskiner og IT-udstyr. Vi ved, at det vil øge produktiviteten. Og modsat regeringens forslag om at lette skatten for de rigeste, vil det rent faktisk skabe arbejdspladser i hele landet.
Jeg har med glæde noteret mig, at det på ét punkt endelig er lykkedes at få regeringen til at lytte. Topskattelettelserne er endelig taget af bordet for nu.
Når nu det er så populært med efterlysninger, vil jeg derfor bruge muligheden til at efterlyse noget handling fra regeringen. Vi skal skabe brede aftaler, der forbedrer vilkårene for dansk erhvervsliv og sikrer danske arbejdspladser gennem en opkvalificeringsreform. I stedet for smalle blå aftaler, der død og pine skal lette skatten for de mest velstillede, vil jeg opfordre ministeren til at adressere den brændende platform, som vores virksomheder små som store peger på.
Af Thomas Jensen, erhvervsordfører for Socialdemokratiet i Folketinget
Thomas Jensen, Socialdemokratiet